Enlaces formativos
- Archives of American Art, Smithsonian Institution in Washington.
- Artemak.art. Institut für Digitales Gedächtnis (Institute for Digital Memory) at the Karlsruhe University of Arts and Design.
- Beerkens, L. et al. (1999). “The Decision-Making Model for the Conservation and Restoration of Modern and Contemporary Art” en: Hummelen, IJ,Sille, D. (eds.) Modern Art: Who Cares? An interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art, Amsterdam: Foundation for the Conservation of Modern Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage, pp. 164-172.
- Berkens, Lydia (et. al. eds.). (2012). The Artist Interview: For Conservation and Presentation of Contemporary Art Guidelines and Practice. Heÿningen: Jap Sam Books.
- Cotte, S.; Tse, N.; Inglis, A. (2016). “Artists’ interviews and their use in conservation: reflections on issues and practices”, AICCM Bulletin, 37:2, 2016, pp. 107-118.
- Debik, Jonathan; Giering, Sarah. (2021). The Artist Interview in Conservation - A Guide. Dresde: Hochschule für Bildende Künste Dresden. [PDF].
- Del Fresno-Guillem, Ruth. (2017). La entrevista al artista emergente como modo de conservación preventiva. Estudio aplicado a los proyectos Perspectives Art Inflammation and Me y Perspectives, Art Liver Diseases and Me. [Tesis doctoral inédita]. Valencia: Universitat Politècnica de València.
- Del Fresno-Guillem, R. (2021). “Conservación Preventiva Activa, Creación de estrategias de prevención a través del trabajo directo con lxs artistas”, Ge-conservación, nº 20, pp. 389-406.
- Entre artistas y restauradorӕs. Universidad Complutense de Madrid.
- Fuentes Durán, Eva Mariana. (2015). La colaboración entre artista y restaurador durante el proceso creativo. Reflexiones a partir de una experiencia. [Trabajo de Fin de Máster]. Universidad Politécnica de Valencia.
- Grupo de pesquisa ARTECON (UFMG). https://www.youtube.com/@grupodepesquisaartecon91
- Fuentes Durán, E. M.; Amor García, R. L., Soriano Sancho, M. P. (2017). “Nuevas perspectivas en los procesos artísticos creativos. Colaboración y experimentación con artistas contemporáneos”. Ge-conservación nº 11, pp. 257-263.
- Huys, Frederika (2000), “A Methodology for the Communication with Artists”. Ghent: Stedelijk Museum voor Actuele Kunst.
-
ICN/ SBMK. (1998-1999). Pilot project Artists’ Interviews. [Project].
- ICN/SBMK. (1999). Concept Scenario for Artists’ Interviews. Amsterdam: Netherlands Institute for Cultural Heritage; Foundation for the conservation of Modern Art. [PDF].
- INCCA-NA. (2011). Artist Interview Project.
- INCCA partners (2002). Guide to Good Practice: Artists Interviews. (Versión actualizada en 2016). [PDF].
- Mata Delgado, A. L.; Landa Elorduy, K. (2011). “La intervención del artista en la restauración de arte contemporáneo”. Intervención: Revista de Conservación, Restauración y Museología, Nº. 3, 2011, pp. 74-79.
-
Mancusi-Ungaro, C. (1999). “Original intent: the artists voice”, en: Hummelen, IJ.,Sille, D. (eds.) Modern Art: Who Cares? An interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art, Amsterdam: Foundation for the Conservation of Modern Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage, pp. 392-393.
-
MoMA. (1994-1999). Conversations with Contemporary Artists. [Project].
- Moñivas, Esther (Dir.). (2021). Seminario La entrevista al artista como metodología en conservación-restauración de arte contemporáneo.
- Moñivas, Esther (Dir.). (2021). Seminario Rotar, voltear, volver. Contra[entre]vistas.
- Moñivas Mayor, E.; Soto Gutiérrez, A.; Díaz González, E. M.; Cuevas Riaño, M. (2021). “Entrevistas a artistas y conservación del arte actual. Una perspectiva experimental en torno a procesos educativos interdisciplinares y documentación de patrimonio intangible”. En: Castro León, E. (Coord.) Oportunidades y retos para la enseñanza de las artes, la educación mediática y la ética en la era postdigital. Madrid: Dykinson, pp. 476-504.
- NACCA Researchers (2018). “Beyond the Artist Interview: Notes from the Field”. Symposium ‘Acting in Contemporary Art Conservation’, Stichting Behoud Moderne Kunst (SBMK); Cultural Heritage Agency of the Netherlands, Amersfoort, 15 November 2018.
- Oral Memories. (2012-2019).
- PAC, Plataforma de Arte Contemporáneo.
- PDAL. Proyecto de Documentación de Artistas Latinoamericanos. [Proyecto].
- VoCA, Voices in Contemporary Art.
- Voca. Resources.
- Weyer, C. & Heydenreich, G. (1999). “From Questionnaires to a Checklist for Dialogues”, en: Hummelen, IJ., Sillé, D. (eds.), Modern Art: Who Cares An interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art, Amsterdam: Foundation for the Conservation of Modern Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage, pp. 385-388.
- Wharton, G. (2016). “Artist intention and the conservation of contemporary art” en: Objects Specialty Group Postprints, Volume Twenty-Two, 2015, American Institute for Conservation of Historic & Artistic Works (AIC).
- Whitney Museum. Artist Documentation Program (ADP).