Estudios Ingleses. Plan 2022
Undergraduate Programme. Academic Year 2024/2025.
HISTORIA DEL INGLÉS: MECANISMOS Y PROCESOS DE CAMBIO LINGÜÍSTICO - 806516
Curso Académico 2024-25
Datos Generales
- Plan de estudios: 081G - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2022) (2022-23)
- Carácter: Optativa
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
CG 2 - Acquire knowledge of the different disciplines in the field of the English language
CB1 - That students have demonstrated that they possess and understand knowledge in an area of study that builds on the foundation of general secondary education, and is typically found at a level which, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects involving knowledge from the forefront of their field of study
CB4 - That students can convey information, ideas, problems, and solutions to both specialized and non-specialized audiences
Transversales
CT 3 - Conocer y aplicar las herramientas para la búsqueda activa de empleo y el desarrollo de proyectos de emprendimiento, aplicando sus conocimientos al ejercicio profesional.
CT 1 - Understand and develop respect and promotion of Human Rights, Fundamental Rights, the culture of peace and democratic awareness, the basic mechanisms for citizen participation, and an attitude towards environmental sustainability and responsible consumption.
CT 3 - Understand and apply tools for active job searching and the development of entrepreneurial projects, applying their knowledge to professional practice.
Específicas
CE 9 - Analyse the English language from the knowledge of its different periods, its syntax, its semantics, studies of applied linguistics, and discourse analysis, as well as the pragmatics of the English language
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
Clases magistrales
Theoretical classes:
20-25 hours
Lectures.
Clases prácticas
Practical classes
21-24 hours
Realización de ejercicios o prácticas - Completion of exercises or practicals
Realización de proyectos - Project work
Otras actividades
Aprendizaje autónomo - Autonomous learning
Aprendizaje guiado por el profesor - Teacher-guided learning
Aprendizaje basado en problemas - Problem-based learning
Exámenes y pruebas específicas: Exams and specific tests
Actividades no presenciales dedicadas a las siguientes tareas:
Off-site activities dedicated to the following tasks:
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales
Preparation of exercises, papers and/or oral presentations
Lectura de la bibliografía obligatoria
Reading the compulsory bibliography
Preparación de exámenes
Exam preparation
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas
Tutorials on doubts about the theoretical concepts and practical tasks
Presenciales
No presenciales
Breve descriptor:
El objetivo fundamental del curso es
proporcionar una visión completa de la evolución de la lengua inglesa desde sus
orígenes hasta el siglo XV.
The main objective of the course is to provide a
complete overview of the evolution of the English language from its origins to
the 15th century
Requisitos
This introductory course has particular requirements. The student must have a basic knowledge of the main linguistic concepts and level of general skills suitable for reading and interpreting articles, analysing data or extracting and communicating relevant conclusions.
Objetivos
El objetivo fundamental del curso es proporcionar una visión completa de la
evolución de la lengua inglesa desde sus orígenes hasta el siglo XV.
The main objective of the course is to provide a complete overview of the evolution of the English language from its origins to the 15th century.
Contenido
Los contenidos de esta asignatura se desarrollarán a través de análisis y crítica de textos de la época.
1. Orígenes del inglés
a. Britania: crisol de culturas y lenguas: Surgimiento del inglés
b. La aparición de variedades dentro de Old English
c. Los componentes de Old English: grafía, sonidos, gramática
2. Proceso de transformación del inglés
a. El resurgir de un nuevo inglés
3. Hacia la consolidación del inglés
a. Invasión de términos en la Baja Edad Media, innovaciones y cambio
b. El soporte de una lengua a falta de hablantes: textos ingleses de la Baja Edad Media
4. Consolidación del inglés
a. Del caos al orden: preparativos para un nuevo cambio
The contents of this subject will be developed through analysis and critique of texts of different periods.
1. The origins of English:
a. British: a melting pot of cultures and languages: The emergence of English
b. The appearance of Old English varieties
c. The components of Old English: spelling, sounds, grammar
2. The transformation of English
a. The resurgence of a new English
3. Towards the consolidation of English
a. Lexical influx in the late Middle Ages, innovations and change
b. The support of a language in the absence of speakers: English texts from the Lower Middle Ages
4. English Consolidation
a. From chaos to order: preparing for a new change
Evaluación
Examen/Ejercicio teórico y práctico 50-70 %
Trabajos prácticos/proyectos individuales o en grupo tutelados 20-30 %
Asistencia y participación activa en clase 5-20%
Assessment
The assessment will be continuous. Elements to be taken into account for final grade: Accomplishment of specific tasks; the attendance to classes and tutoring hours; the fulfilment of practical tasks of diverse extension and nature related to the contents of the subject and the correction and efficacy of their fulfilment of those tasks and/or the class presentations. The range of the final grade will be distributed as follows:
Theoretical/Practical test: 50-70%
Individual/Group work tasks/projects: 20-30%
Attendance and active participation in class: 5-20%
Bibliografía
Barber, C., J.C. Beal & P.A. Shaw. 2009. The English Language. A Historical Introduction. 2nd ed. Cambridge: C.U.P.
Baugh, A.C. and T. Cable. 1978. A History of the English Language. London: Routledge.
Burrow, J.A and T. Turnville-Petre. 1992. A Book of Middle English. Oxford: Blackwell.
Mitchell, B. And F.C. Robinson.1986. A Guide to Old English. Oxford: Blackwell.
Mossé, F. 1979. A Handbook of Middle English. Baltimore and London: The John Hopkins University Press.
Material específico incluido en el Campus Virtual, así como enlaces virtuales de reconocido prestigio
Otra información relevante
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura. |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo T | 12/09/2024 - 13/12/2024 | MARTES 15:00 - 17:00 | A-43 | ANA LAURA RODRIGUEZ REDONDO |
MIÉRCOLES 15:00 - 17:00 | A-43 | ANA LAURA RODRIGUEZ REDONDO |