Estudios Ingleses. (Plan a extinguir)
Undergraduate Programme. Academic Year 2024/2025.
SEMÁNTICA DEL INGLÉS - 802216
Curso Académico 2024-25
Datos Generales
- Plan de estudios: 0835 - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2009-10)
- Carácter: Obligatoria
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
CG 2 - Knowledge of the disciplines in the field of English Studies
Transversales
CT 3 - Conocer y aplicar las herramientas para la búsqueda activa de empleo y el desarrollo de proyectos de emprendimiento, aplicando sus conocimientos al ejercicio profesional.
CT 1 - To promote and develop respect for human rights, fundamental rights, and a culture of peace and democratic awareness, of the basic mechanisms for citizen participation and of an attitude towards environmental sustainability and resposible consumption.
CT 3 - To acquire knowledge about and apply tools for the active search for employment and the development of entrepreneurial projects, applying the acquired knowledge to professional practices.
Específicas
CE 10 - (Módulo de Lengua y Lingüística Inglesa, Materia principal 8: Descripción y Análisis de la Lengua Inglesa). El alumno deberá tener conocimientos de lengua inglesa en cuanto a las distintas unidades lingüísticas (fonema, morfema, palabra, sintagma, oración y discurso conectado) y en sus distintos niveles (pronunciación, entonación, sintaxis, léxico, coherencia y adecuación al propósito comunicativo).
CE 11 - (Módulo de Lengua y Lingüística Inglesa, Materia principal 8). El alumno deberá ser capaz de analizar y producir distintos tipos de discurso hablado y escrito según los niveles indicados en la CE 10.
CE 9 - (Módulo Descripción y Análisis de la lengua inglesa). To analyze the English language, paying attention to its different periods, its syntax, its semantics, the studies of applied linguistics, and discourse analysis, as well as the pragmatics of the English language.
CE 10 - (Module of English Language and Linguistics, Core Subject 8: Description and Analysis of the English Language). The student will have knowledge of the different linguistic units in English (phoneme, morpheme, word, sentence and connected discours) and its different levels (pronunciation, intonation, syntax, lexis, coherence and adaptation to communicative purposes).
CE 11 - (Module of English Language and Linguistics, Core Subject 8). The student will be able to analyze and produce different types of spoken and written discourse according to the levels indicated in CE 10.
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
Theoretical classroom sessions: 30 hours
Clases prácticas
Analysis and practice in class: 22 hours
Otras actividades
Off-campus activities: acquisition of theoretical concepts, obligatory reading assignments, exercises, exam preparation: 90 hours
Exámenes presenciales en las convocatorias de enero, junio y julio: 8 horas
On-campus examinations during the established exam periods (January, June and July): 8 hours
TOTAL
150 hours
Presenciales
No presenciales
Semestre
Breve descriptor:
Objetivos
Contenido
1.1 Definición y delimitación: semántica vs. semiótica, semántica vs. pragmática
1.2 Modelos semánticos: semántica histórico-filológica, semántica estructuralista, semántica generativista, semántica cognitiva
2. Semántica léxica
2.1 Modos de referencia: símbolo, índice, icono
2.2 Concepto y categorías. Dominios semánticos, marcos, y escenarios. Polisemia y homonimia
2.3 Relaciones semánticas: sinonimia, antonimia, inclusión, contigüidad, hiponimia
2.4 Referente y categorización. La relatividad lingüística
2.5 Análisis del léxico (e.g. análisis componencial vs. teoría de prototipos
3. Semántica oracional
3.1 Enfoques funcionales. Participantes, eventos, cualidades, circunstancias. Tipos de eventos y roles semánticos
3.2 Enfoques cognitivos. Esquemas y eventos. La construcción como imagen vs. el significado de las construcciones
3.3 Análisis comparativo
4. Significado y conceptualización
4.1. Marcos, dominios y escenarios
4.2. Contenido conceptual y mecanismos de conceptuación
4.3. La metáfora conceptual. Correspondencias ontológicas y epistémicas
4.4. La metonimia. Tipos de correspondencias. Usos de la metonimia
1. Introduction to semantics
1.1 Definition and delimitation: semantics vs. semiotics, semantics vs. pragmatics
1.2 Models: historical-philological semantics, structuralist semantics, generativist semantics, cognitive semantics
2. Lexical semantics
2.1 Modes of reference: symbol, index, icon
2.2 Concepts and categories. Semantic domains, frames and scenarios. Polisemy and homonymy
2.3 Semantic relations: sinonymy, antonymy, inclusion, contiguity, hiponymy
2.4 Referent and categorizacion. Linguistic relativity
2.5 Semantic analysis at the level of lexis (e.g. componential analysis vs. prototype-based analysis)
3. Clause semantics
3.1 Functional approaches. Participants, events, attributes, circumstances. Types of events and semantic roles
3.2 Cognitive approaches. Schemes and events. The construction as imager La construcción como imagen vs. the meaning of constructions
3.3 Comparative analysis
4. Meaning and conceptualization
4.1. Frames, domains and scenarios
4.2. Conceptual content and mechanisms
4.3. Conceptual metatphors. Ontological and epistemic correspondences
4.4. Metonymy. Types of correspondences. Metonymy in use
Evaluación
Se utilizará el inglés como idioma para la enseñanza, y para todas las tareas, actividades y exámenes del curso.
The evaluation system comprises: tests administered during the course (continuous evaluation) and final exams (60-70 % of the final mark), classroom attendance and active participation in classroom debates, practical exercises and/or classroom presentations and/or a final research paper (30-40 % of the final mark). To pass the course it is mandatory for students to obtain at least a passmark(5) in the final exam.
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course
Bibliografía
Dirven, R. & M. Verspoor (2004) Cognitive Exploration in Language and Linguistics. Amsterdam: John Benjamins.
Downing, A. & Locke, P. (2006) English Grammar: A University Course. New York: Routledge
Geeraerts, D. (2010) Theories of Lexical Semantics. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G. (1993) Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: The University of Chicago Press.
Nida, E. A. (1975) Componential Analysis of Meaning: an Introduction to Semantic Structures. The Hague: Mouton
Taylor, J. R. (1995) Linguistic Categorisation. Prototypes in Linguistic Theory. Oxford: Clarendon Press.
Estructura
Módulos | Materias |
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LENGUA Y LINGÜÍSTICA INGLESA | DESCRIPCIÓN Y ANÁLISIS DE LA LENGUA INGLESA |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
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Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo A | 12/09/2024 - 13/12/2024 | MARTES 08:30 - 10:30 | A-41 | JULIA LOPEZ NARVAEZ |
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30 | A-41 | JULIA LOPEZ NARVAEZ | ||
Grupo B | 12/09/2024 - 13/12/2024 | MARTES 10:30 - 12:30 | A-312 | DANIELA BEATRIZ PETTERSSON TRABA MARIA GKOUTZIOMITROU |
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30 | A-312 | DANIELA BEATRIZ PETTERSSON TRABA MARIA GKOUTZIOMITROU | ||
Grupo T1 | 12/09/2024 - 13/12/2024 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-212 | MARTA BEGOÑA CARRETERO LAPEYRE |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-212 | MARTA BEGOÑA CARRETERO LAPEYRE | ||
Grupo T2 | 12/09/2024 - 13/12/2024 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-405 | JUAN RAFAEL ZAMORANO MANSILLA MARIA GKOUTZIOMITROU |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-405 | JUAN RAFAEL ZAMORANO MANSILLA MARIA GKOUTZIOMITROU |