CAPÍTULOS LIBROS
CAPÍTULOS LIBROS
2023
DOMÍNGUEZ ROMERO, Elena y MARTIN DE LA ROSA, Victoria. (2023). Epistemic stance in opinion newspaper articles and political speeches: An English/Spanish contrastive analysis. In Juana I. Marín-Arrese, Laura Hidalgo-Downing & Juan Rafael Zamorano-Mansilla (eds.) Stance, Inter/Subjectivity and Identity in Discourse. Bern, Berlin: Peter Lang. 75-99.
LATORRE GARCÍA, Juan Antonio (Publicación en 2023). “Democratizando la Lingüística Forense en las aulas: El Proyecto ALTXA”. En: Anaya Benítez, F. (Ed.), Currículum, didáctica y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Reflexiones, experiencias y miradas. Madrid: Editorial Dykinson, pp. 71-88.
MARÍN ARRESE, Juana I. (2023) Epistemic and Effective Stance: Legitimation Strategies and the Expression of Inter/Subjectivity in Discourse. In Juana I. Marín-Arrese, Laura Hidalgo-Downing & Juan Rafael Zamorano-Mansilla (eds.) Stance, Inter/Subjectivity and Identity in Discourse. Bern, Berlin: Peter Lang. 29-56. (ISBN 978-3-0343-4372-5 (Print))
MARÍN ARRESE, Juana I. (in press, 2023) The Brexit Saga: Stancetaking, Control and Identity in Political Discourse. In Robert Butler (ed.) Political Discourse Analysis: Legitimisation Strategies in Crisis and Conflict. Edinburgh: Edinburgh University Press.
MARÍN ARRESE, Juana I., MORA LÓPEZ, Natalia & Sergio FERRER NAVAS (in press, 2023) Legitimisation and Persuasion in Discourse: Effective Stance in Journalistic and Political Discourse in English and Spanish. In Annalisa Baicchi and Cristiano Broccias (eds.) Constructional and Cognitive Explorations of Contrastive Linguistics. Berlin. Springer.
MORA LÓPEZ, Natalia & FERRER NAVAS, Sergio. (2023). “An English-Spanish contrastive analysis of effective stance in newspaper and political discourse”. En: Marín-Arrese, J.I., Hidalgo-Downing, L., Zamorano-Mansilla, J.R. (Eds.), Stance, Inter/Subjectivity and Identity in Discourse. Bern, Berlín: Peter Lang, pp. 57-74.
2022
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2022). “Lengua y cultura palenqueras: Señas de identidad desde el siglo XVI hasta nuestros días”. En: Martino Alba, P., Vega Cernuda, M. A. Y Naupert, C. (Eds.), Las etnografías misioneras como hechos de traducción, Madrid: Ommpress, col. Traducción / MHISTRAD, vol. 14, ISBN 978-84-17387-98-3, pp. 83-101.
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2022). “Chapter VII. The relevance of motivation for Tourism students”. En Fatiha Ferhani, F y Corell-Almuzara, A. (Eds.), Proceedings of the International Congress Teaching for the Future. Vol.3. University Governance. Gouvernance des universités. Granada: Editorial Comares, ISBN: 978-84-1369-354-5, pp. 47-55. Disponible en https://proyectpapers.org/wp-content/uploads/2022/07/completo_digibook_teaching.pdf
BLANCO GÓMEZ, María Luisa y ÚBEDA MANSILLA, P. (2022). “La enseñanza del Español del Turismo: Teoría y Práctica”. En Santana Negrín, L. (Ed. académica), La enseñanza del español para fines específicos. Colección Ámbito ELE. Directora de la Colección: Aurora Centellas Rodrigo (UDIMA). Clave-ELE. UDIMA. ISBN: 978-84-18731-38-9, pp. 77-106.
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2022). “Los años 20 como argumento literario: El caso de Scott Fitzgerald y su novela, llevada al cine, El gran Gatsby”. En Vega Cernuda, M.A., Martino Alba, P. y Albadalejo, J.A., A 100 años de los locos años 20. Una época en sus testimonios literarios y cinematográficos. Madrid: Ommpress, col. Traducción /MHISTRAD, vol. 13. 2022. ISBN: 978-84-1, pp. 377-396.
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2022). “El turismo y la enseñanza universitaria: Frankfurt, ciudad de posibilidades”. En Santos Gómez, N. (Coord.). Frankfurt: Territorio literario. Madrid: Sial Pigmalión. Pigmalión. Territorios Literarios. 7, ISBN: 978-84-19370-26-6, pp. 73-86.
DOMÍNGUEZ ROMERO, Elena, MARTIN DE LA ROSA, Victoria y MORAES Viviane. (2022). Evidentiality in Portuguese. En Evidential Marking in European Languages, eds. Björn Wiemer andB Juana I. Marín-Arrese. Berlin / Boston: De Gruyter Mouton. DOI: 10.1515/9783110726077-014
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2022). “Intercultural communication in computer-mediated discourse”, en Istvan Kecskes (ed.), The Cambridge Handbook of Intercultural Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, pp.588-611.
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2022). “Self-praise in peninsular Spanish face-to-face interaction”, en Chaoqun Xie and Ying Tong (eds.), Self-praise across cultures and contexts. Cham Switzerland: Springer, pp.161-182.
MARÍN-ARRESE, Juana I., CARRETERO, Marta & Aurelija USONIENĖ (2022) Evidentiality in English. In. Wiemer, Björn & Juana I. Marín-Arrese (Eds.) Evidential Marking in European Languages: Toward a Unitary Comparative Account. Studia Typologica Series. Berlín: De Gruyter. 57-94. (ISBN: 978-3-11-072601-5)
MARÍN-ARRESE, Juana I. & Marta CARRETERO (2022) Evidentiality in Spanish. In: Wiemer, Björn & Juana I. Marín-Arrese (Eds.) Evidential Marking in European Languages: Toward a Unitary Comparative Account. Studia Typologica Series. Berlin: De Gruyter. (ISBN: 978-3-11-072601-5)
WIEMER, Björn & Juana I. MARÍN-ARRESE (2022) Introduction. In: Wiemer, Björn & Juana I. Marín-Arrese (Eds.) Evidential Marking in European Languages: Toward a Unitary Comparative Account. Studia Typologica Series. Berlin: De Gruyter. pp. 3-53. (ISBN: 978-3-11-072601-5)
2021
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2021). “Persuasion in the Tourism discourse of newsletters and webpages”. En Maíz Arévalo, C. y Marín Arrese, J.I. (Eds.). Discourse studies: a practical guide. Madrid: Escolar y Mayo Escritores, SL. ISBN. 978-84-18981-41-8.
FERRER NAVAS, Sergio & MORA LÓPEZ, Natalia (2021). “Effective stance markers in newspaper opinion articles”. En: Maíz Arévalo, C., Marín Arrese, J.I. (Eds.), Discourse Studies: A Practical Guide. Madrid: Escolar y Mayo, pp. 29-49.
LATORRE GARCÍA, Juan Antonio (2021). “An Introduction to the Forensic Linguistic Analysis of Texts with the Software ALTXA”. En: Maíz Arévalo, C., Marín Arrese, C. (Eds.), Discourse Studies: A Practical Guide. Madrid: Escolar y Mayo, pp.143-156.
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2021). “Humour and self-presentation on WhatsApp profile status”, en Chaoqun Xie, Francisco Yus and Hartmut Haberland (eds.), Approaches to internet pragmatics: Theory and practice. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, pp.175-205.
MARÍN ARRESE, Juana I. (2021). Variation of Evidential Values in Discourse Domains: A contrastive corpus-based study (English and Spanish). In: Julia Lavid, Carmen Maíz-Arévalo & Juan Rafael Zamorano (Eds.) Corpora in Translation and Contrastive Research in the Digital Age: Recent Advances and Explorations. Amsterdam: John Benjamins. 234-256. (10.1075/btl.158.09mar)
MARÍN ARRESE, Juana I. (2021) Exploring Stance and Identity in Political Discourse. In Carmen Maíz Arévalo and Juana I. Marín Arrese (Eds.). Discourse Studies: A Practical Guide. Madrid: Escolar y Mayo. 11-26. (ISBN: 978-84-18981-41-8)
SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, Ariadna y MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2021): “Teaching and learning second language pragmatics for intercultural understanding”, en Troy McConachy and Anthony Liddicoat (eds.), Towards a new measurement of intercultural (communicative) competence: assessing the pragmatic competence of intercultural speakers. Londres: Routledge, pp.199-225.
2020
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2020). “Selma Lagerlöf: la maestra que se convirtió en escritora Nobel”. En Martino-Alba, Pilar y Blanco Gómez, M.L. (Coords.), Mujeres extraordinarias; pinceladas literarias sobre féminas Premio Nobel. Madrid: Editorial Dykinson. ISBN: 978-84-1377-231-8, pp. 57-76.
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2020). “Pero, ¿y las caritas esas cómo se ponen?” Age effects on Facebook compliments in Peninsular Spanish. In: Placencia, ME, Eslami, ZR (Eds.), Complimenting Behavior and (Self-) Praise across Social Media. John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia, pp. 73-98.
MARÍN ARRESE, Juana I. (2020). Pragmatics and Semantics: A focus on Evidentiality. In: Dale Koike & César Félix-Brasdefer (Eds.) The Routledge Handbook of Spanish Pragmatics, London & New York, Routledge, pp. 111-128. (ISBN: 978-1-138-31646-1)
MARÍN ARRESE, Juana I. (2020) Metaphorical creativity in Political Cartoons: The Migrant Crisis in Europe. In: Laura Hidalgo-Downing & Blanca Kraljevic-Mujic (eds.) Performing Metaphorical Creativity in Context: exploring modes and cultures. Amsterdam: John Benjamins. 153-173. (DOI: 10.1075/slcs.197.05.mar) (ISBN: 9789027205520)
MARTÍN DE LA ROSA, Victoria, DOMÍNGUEZ ROMERO, Elena, PÉREZ BLANCO, María y Juana I. MARÍN ARRESE (2020) Epistemic and effective stance in political discourse: The European refugee crisis. In L. Berlin (ed.) Positioning and Stance in Political Discourse. Delaware (USA): Vernon Press. pp. 141-156. (ISBN-10: 1622738853)
2019
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2019). "Manipulación publicitaria: connotación y persuasión del lenguaje y la imagen / Manipulation in advertising: connotation and persuasion in language and images." En Marín Arrese, J.I et al (Eds.). Comunicación, discurso y significado. Madrid: Escolar y Mayo Escritores, S.L. pp. 66-77. ISBN: 978-84-18093-24-1, pp. 77-88.
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2019). “San Pedro Claver: el misionero ‘germen’ de la lengua palenquera”. En Martino Alba, P. y Vega Cernuda, M.A. (Eds.), El escrito(r) misionero: testimonio e instrumento de la comunicación intercultural. Madrid: OMMPRESS, col. Traducción/ MHISTRAD, Vol.9. ISBN 978-84-17387-52-5, pp. 237-247.
BLANCO GÓMEZ, María Luisa. (2019). “Evolución del lenguaje publicitario: el texto y el eslogan en la industria turística. Evolution of advertising language: Texts and slogans in the tourism industry”. En Intellectum valde ama. Ama intensamente la inteligencia. Homenaje al Profesor Octavio Uña Juárez. Madrid: Rafael Lazcano, vol. III, ISBN: 978-84-09-1463-07, pp.1837-1848.
FERRER NAVAS, Sergio. (2019). "Discurso político: Compromiso y persuasión / Political discourse: Commitment and persuasion." En Marín Arrese, J.I. et al (Eds.). Comunicación, Discurso y Significado / Communication, Discourse and Meaning. Madrid: Escolar y Mayo Escritores, S.L. pp. 61-76.
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2019). “Los cumplidos”. En: Placencia, ME, Padilla, X. (Eds.), Guía práctica de pragmática del español. Londres: Routledge, pp. 29-39.
MAÍZ ARÉVALO, Carmen. (2019). Losing face on Facebook: linguistic strategies to repair face in a Spanish common interest group. In: Bou-Franch, P. Garcés-Conejos Blitvich, P. (Eds.), Analyzing digital discourse: New insights and future directions, New York: Palgrave, pp. 283-309.
CARRETERO, M. & MARÍN ARRESE, Juana I. (2019). Expresiones metafóricas y epistemicidad en español: Usos y correspondencias traductológicas en inglés. En: J. Lavid (Ed.) Contrastes inglés-español y traducción: Estudios basados en corpus. Madrid: Escolar y Mayo. 103-129.
MARÍN ARRESE, Juana I. (2019) Stance and Subjectivity in Discourse/Posicionamiento y subjectividad en el discurso. En J.I. Marín Arrese et al. (Eds.) (2019). Discourse, Meaning and Communication / Discurso, Significado y Comunicación. Madrid: Escolar y Mayo. 11-31. (ISBN: 978-84-18093-23-4).
MARTÍN DE LA ROSA, Victoria. (2019). Metaphor in Discourse: The Case of Advertising. En Juana I. Marín Arrese et al. (eds.) Discourse, Meaning and Communication. Madrid: Escolar y Mayo. (ISBN 978-84-18093-24-1)
2018
Marín Arrese, Juana I. (2018) Evidentiality and the TAM systems in English and Spanish. A cognitive and cross-linguistic perspective. In: D. Ayoun, A. Celle & L. Lansari (eds.) Tense, Aspect, Modality, and Evidentiality. Crosslinguistic perspectives, 81-106. Amsterdam: John Benjamins. (DOI: 10.1075/slcs.197.05.mar)
Carretero, Marta, Marín Arrese, Juana I., Lavid, Julia, Cid Abasolo, Karlos, Domínguez Romero, Elena, Martín De La Rosa, M. Victoria, Zamorano, Juan Rafael, Martínez, M. Ángeles, Hidalgo Downing, Laura, Pérez Blanco, María, González Vázquez, Mercedes & Berdasco Gancedo, Yolanda (2018) Evidential adverbs / particles in English and other European languages: A summary of three semantic / pragmatic studies. En M.B. Hernández, M. Brito y T. Monterrey (eds.), Broadening Horizons: A Peak Panorama of English Studies in Spain, Documentos Congresuales 38. (41º Congreso de AEDEAN). La Laguna, Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, pp. 205-215.
2017
Blanco Gómez, María Luisa. (2017). “Creatividad del Profesor y Motivación del Alumno: Uso de Apps en la Asignatura de Inglés para Turismo Semipresencial”. En Gertrúdix, M., N. Esteban, M.C. Gálvez y B. Rivas (Eds.), La innovación educativa como agente de transformación digital en la Educación Superior. Acciones para el cambio. Madrid: Dykinson. ISBN: 978-84-9148-429-5, pp. 249-257.
Marín Arrese, Juana I. (2017). Stancetaking and inter/subjectivity in journalistic discourse: The Engagement system revisited. In: Ruth Breeze and Inés Olza (eds.) Evaluation in Media Discourse: European perspectives, 21-48. Bern: Peter Lang. (ISBN 978-3-0343-2014-6 pb)
Marín Arrese, Juana I. (2017) Multifunctionality of Evidential Expressions in Discourse Domains and Genres: Evidence from Cross-linguistic Case Studies. In: Juana I. Marín-Arrese, Gerda Haβler and Marta Carretero (eds) Evidentiality Revisited: Cognitive Grammar, Functional and Discourse-Pragmatic Perspectives. Amsterdam: John Benjamins. 195-222. (ISBN: 978 90 272 5676 8) (DOI 10.1075/pbns.271)
Marín Arrese, Juana I., Hassler, Gerda and Marta Carretero (2017) Evidentiality Revisited In: J. Marín Arrese, G. Hassler & Marta Carretero (eds.) Evidentiality Revisited: Cognitive Grammar, Functional and Discourse-Pragmatic Perspectives. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. (ISBN: 978 90 272 5676 8) (DOI 10.1075/pbns.271)
Marín-Arrese, Juana I., Lavid, Julia, Carretero, Marta, Domínguez Romero, Elena, Martín de la Rosa, Mª Victoria and María Pérez Blanco (2017) Introduction. In: Marín-Arrese, Juana I., Lavid, Julia, Carretero, Marta, Domínguez Romero, Elena, Martín de la Rosa, Mª Victoria and María Pérez Blanco (eds.) Evidentiality and Modality in European Languages. Discourse-pragmatic perspectives. Berlin: Peter Lang.
Cornillie, Bert, Juana I. Marín Arrese & Björn Wiemer. (in press, 2017) La gramática, la semántica y la pragmática de la evidencialidad. Apuntes teóricos y metodológicos. In: Cornillie, Bert & Izquierdo Alegría, Dámaso (eds). La expresión de la evidencialidad. Perspectivas sintácticas, pragmáticas y contrastivas. Pamplona: EUNSA.
2016
Elena Domínguez Romero, Isabel De Armas Ranero, Ana Fernández-Pampillón Cesteros (2016) The COdA Scoring Rubric: An Attempt to Facilitate Assessment in the Field of Digital Educational Materials in Higher Education. In: Technology-Enhanced Language Learning for Specialized Domains, Ed. By Elena Martín Monje et al. (ISBN: 978-1-138-12043-3)
Marín Arrese, J.I. (2016) Epistemic Legitimisation and Inter/Subjectivity in the Discourse of Parliamentary and Public Inquiries: A contrastive case study. In: L. Filardo-Llamas, B. Kaal & C. Hart (eds.) Space, Time and Evaluation in Ideological Discourse. London: Routledge. 24-41. (ISBN: 978-1-138-18324-7)
Marín Arrese, Juana I. (2016) Epistemicidad y posicionamiento discursivo: Un estudio interlingüístico de la evidencialidad en el discurso periodístico en castellano y en inglés. In: Ramón González Ruiz, Dámaso Izquierdo Alegría & Óscar Loureda Lamas (eds). La evidencialidad en español: teoría y descripción. Madrid: Iberoamericana & Frankfurt am Main: Vervuert. 329-350. (ISBN: 978-84-8489-948-8) (ISBN: 978-3-95487-483-5)
Marín Arrese, Juana I., Marta Carretero, Karlos Cid Abasolo, Elena Domínguez Romero & Mª Victoria Martín de la Rosa (2016) The Expression of Evidentiality in English, Basque and Spanish: Cross-linguistic Perspectives and Criteria for a Database of Evidential Markers. 39 AEDEAN Conference Proceeedings. eBook 2015. Bilbao: Universidad de Deusto & AEDEAN. 289-298. (ISBN: 978-84-15759-87-4)
Martínez, M. Ángeles (2016) Staging the ghost blend in two versions of the ballad ‘Big Joe and Phantom 309.’ In: Jarmila Mildorf and Till Kinzel (eds.) Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlin: de Gruyter. 47-63.
2015
Domínguez Romero, Elena & Martín de la Rosa, Mª Victoria (2015) Assessing the suitability of the Moodle learning e-forum for university students. In: Martínez Martínez, María Ángeles (ed.) Online Collaborative Writing and the Practice of Discourse Analysis. CERSA: Madrid, 99-119. (ISBN: 978-84-944276-9-5)
Maíz Arévalo, C. (2015). DCTs versus Naturally Occurring Data in the Realization of Disagreement by Non-Native Speakers of English. In: Sara Gesuato, Francesca Bianchi and Winnie Cheng (eds.), Teaching, Learning and Investigating Pragmatics: Principles, Methods and Practices, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 185-205.
Marín Arrese, Juana I. (2015) Political Cartoon Discourse. In: The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, First Edition. Karen Tracy (General Editor), Cornelia Ilie and Todd Sandel (Associate Editors). Boston: John Wiley & Sons, Inc. (DOI: 10.1002/9781118611463).
Marín Arrese, Juana I. (2015) Stancetaking and negotiation skills in a task-oriented collaborative learning activity using Campus Virtual. In: Mª Angeles Martínez Martínez (ed.) Online Collaborative Writing and the Practice of Discourse Analysis.Madrid: CERSA. 63-74. (ISBN: 978-84-944276-9-5)
Martín de la Rosa, V. and Domínguez Romero, E. (2015). Why are Magazine Advertisements so creative?: A Metaphor-based Approach. In: J. R. Zamorano Alonso, C. Maíz Arévalo, E. Domínguez Romero & V. Martín de la Rosa (eds.), Thinking modally: English and contrastive studies on modality. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Lázaro, Luis, Álvarez Fernández, Violeta, Martín De la Rosa, V. (2015). European policies on the education of Roma children: The case of Spain. In: D. Napier (ed.). International Perspectives on Race (and Racism): Historical and Contemporary Considerations in Education and Society, pp. 177-196. Nova Publishers: New York.
Martínez, M. Ángeles (2015) Modality awareness development in narratives for young readers of English. In: Juan Rafael Zamorano Mansilla, Carmen Máiz, Elena Domínguez and M. Victoria Martín de la Rosa (eds.) Thinking Modally: English and Contrastive Studies in Modality. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars. 428-449.
2014
Domínguez Romero, Elena (2014) Imperfect Blending for Intended Readers’ Mental Spaces: A Cognitive Approach to Reception. In: Research in EFL and Literature Context: Challenges and Directions, 71-79. Atenas: ATINER. (ISBN: 978-618-5065-73-7)
Domínguez Romero, Elena & Jelena Bobkina (2014) Algunas consideraciones sobre el nuevo Máster de Formación del Profesorado visto por el alumnado de la UCM. En: Maquilón Sánchez, J. J. & J. L. Alonso Roque (Eds.) Experiencias de innovación y formación en educación. 101-111. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. (ISBN: 978-84-697-0570-4)
Domínguez Romero, Elena & Martín de la Rosa, Mª Victoria (2014) Sintaxis del Inglés: Propuesta de Creación de Materiales Didácticos Digitales (MDD) y su Incorporación al Repositorio de Objetos de Aprendizaje (ROA) de la Facultad de Filología de la UCM. En: Carretero Lapeyre, M. B. Creación de un repositorio de recursos educativos para la docencia de lengua y lingüística inglesa en estudios de Grado y Máster. 63-78. UCM: Madrid. (ISBN: 10: 84-695-9711-6)
Domínguez Romero, E. and Martín de la Rosa, V. (2014). Redes Sociales de Estudiantes en la Realización Conjunta de Ejercicios Prácticos para el Análisis del Discurso. En: Proyectos de Innovación y Mejora de la Calidad Docente (PIMCD) Convocatoria 2013. Complutense (soporte electrónico): Madrid.
Maíz Arévalo, C. (2014). A pragmatic and multimodal analysis of emoticons and gender in social networks. In: Antonia Sánchez Macarro & Ana Belén Cabrejas Peñuelas (eds.), New Insights into Gendered Discourse Practices: Language, Gender and Identity Construction, Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València. 173-195.
Carretero, M., Maíz-Arévalo, C., & Martínez, M. Á. (2014). “Hope This Helps!” An Analysis of Expressive Speech Acts in Online Task-Oriented Interaction by University Students. In: Romero-Trillo, J. (ed.). Yearbook of Corpus Linguistics and Pragmatics 2014, Springer International Publishing, pp. 261-289.
Marín Arrese, J. I. (2014) Actividad de Autoevaluación: Lengua Inglesa e Ideología, Grado en Estudios Ingleses, 78-98. In: Carretero, M. (ed.) (2014). Creación de un repositorio de recursos educativos para la docencia de lengua y lingüística inglesa en estudios de Grado y Máster. Resultados del Proyecto de Innovación y Mejora de la Calidad Docente PIMCD 2011-12/192. Madrid: UCM.
Marín Arrese, Juana I. & Marta Carretero (2014) The Expression of Evidentiality and Epistemic Modality in English and other European languages: A cross-linguistic study of must and deber (de). In: Isabel de la Cruz Cabanillas & Cristina Tejedor Martínez (eds.) (2014) Linguistic Insights: Studies on Languages. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares. 336-346. (ISBN 978-84-16133-07-9)
2013
Blanco Gómez, M.L. (2013) Los Colores del Enoturismo. En: Turismo Gastronómico y Nuevas Tendencias. VIII Seminario de Otoño, Calpe, Alicante Octubre 2013. Fundación Ciencias Sociales y Mundo Mediterráneo y Universidad Rey Juan Carlos. 135-151. ISBN: 978-84-695-6401-1.
Bobkina, Jelena, & Elena Domínguez Romero (2013). English Language Learning in Tertiary Education: An Approach to Undergraduate Motivation and Attitudes Towards English as a Core Subject in English Language Degrees. En: Francisco Santillán Campos Ed. Prácticas Educativas y Sociales. Umbral Editorial: México ISBN: 978-607-8254-82-8. (ISBN: 978-607-8254-82-8)
Fernández Pampillón-Cesteros, Ana, Domínguez Romero, Elena & Isabel de Armas Ranero (2013) Un Modelo Centrado en el Profesor para la Evaluación y Guía de Creación de Materiales Didácticos Digitales de Calidad. Libro de Actas III CAFVIR 2012. (ISBN 978-84-8138-367-6)
Domínguez Romero, Elena (2013). Anglophilia and Popular Culture in the Francoist Spanish Press: The Case of Three Shakespearean Representations as Reviewed in the Francoism. In: Andrada Fă tu-Tutoveanu et al. (Eds.) Press, Propaganda and Politics. Cambridge Scholars Publishing: New Castle. pp. 80-96. (ISBN: 978-1-4438-4323-2)
Domínguez Romero, Elena & Jorge Braga Riera (2013). Source Language Interference in Teaching Subject Matter Content through English in Spanish Tertiary Education Bilingual and Multilingual Education. In: Abelló-Contesse et al. (eds.) Bilingual and Multilingual Education in the 21st Century: New Initiatives Anchored in Experience. Multilingual Matters: Bristol. (ISBN-13: 978-1-78309-070) (ISBN: 978-1-78309-070)
Domínguez Romero, Elena & Martín de la Rosa, Mª Victoria (2013). Assessing the suitability of the Moodle learning e-forum for university students. In: Martínez Martínez, M. A. (Ed.) The Use of Institutional E-forums for Online Collaborative Writing Activities in the Field of Discourse and English Linguistics. Vicerrectorado de Evaluación de la Calidad UCM: Madrid. 30-43. (ISBN: 978-84-96877-88-7)
Marín Arrese, Juana I. (2013) Stancetaking and Inter/Subjectivity in the Iraq Inquiry: Blair vs. Brown. In: Juana I. Marín-Arrese, Marta Carretero, Jorge Arús and Johan van der Auwera (eds.) English Modality: Core, Periphery and Evidentiality. Berlin: Mouton de Gruyter. 411-445. (ISBN: 978-3-11-028632-8)
Marín Arrese, Juana I. (2013) Stancetaking and negotiation skills in a task-oriented collaborative learning activity using Campus Virtual, 54-61. In: Mª Angeles Martínez Martínez (ed.) The use of institutional e-forums for on-line collaborative writing activities in the field of Discourse Analysis and English Linguistics. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Gabarda, V., Martín de la Rosa, V., Lázaro, Luis Miguel & Taylor, J. (2013) Educación superior, gestión, innovación e internacionalización. En: Internacionalización de la educación superior, nuevas tecnologías y plataformas de enseñanza-aprendizaje en red. Valencia: Universidad Valencia-España & Universidad de Guadalajara-México. 141-160 (ISBN: 978-84-370-9177-)
Martínez, M. Angeles, Blanca Kraljevic & Laura Hidalgo-Downing. (2013) “Multimodal Narrativity in TV Ads.” In: Barry Pennock-Speck and María Milagros del Saz Rubio (eds.) The Multimodal Analysis of Television Commercials. Valencia: Publicacions de la Universitat de València. 91-111. (ISBN: 978-84-370-9145-7)
Hidalgo Downing, Laura & Begoña Núñez Perucha (2013). Modality and personal pronouns as indexical markers of stance: Intersubjective positioning and construction of public identity in media interviews. In: Juana I. Marin-Arrese, Marta Carretero, Jorge Arús Hita, Johan van der Auwera (eds.). English Modality. Core, Periphery and Evidentiality. Berlin: De Gruyter. 379-410. (ISBN: 978-3-11-028632-8)
2012
Blanco-Gómez, M.L. (2012) ‘The Relevance of Teacher´s Awareness of the ESP Students’ Learning Styles and Strategies’. In: I. Cardoso, G. Soares & T. Pataco (Eds.) Book of Papers. XI Congreso Internacional de AELFE. A Papel das Línguas Aplicadas no Cenario Pós-Bolohna: Fomento da Autonomía e Mobilidade num Mundo Globalizado. Vila do Conde: ESEIG Politécnico do Porto, pp. 175-198- ISBN 978-989-95290-5-2.
Domínguez Romero, Elena & Martín de la Rosa, Mª Victoria (2012). The Role of Heuristic Processing in Author/Audience Interaction: The Case of Shakespeare’s The Tempest. In: Vladimir Polyakov and Valery Solovyev (Eds.) Cognitive Modelling in Linguistics. Cambridge Scholars Publishing: New Castle pp. 45-63. (ISBN: 978-1-4438-3653-1)
Domínguez Romero, Elena & Rubén Jarazo Álvarez (2012). La relevancia del texto referencial en el ámbito de la traducción teatral. Un caso de estudio en la obra de Álvaro Cunqueiro. En: Pilar Martino (Ed.) La traducción en las artes escénicas. Dyckinson: Madrid pp. 201-209. (ISBN: 978–84–9031–005)
Maíz Arévalo, C. (2012). At a loss for words or how to respond to compliments: A contrastive study of English and Spanish. In: Fernández Amaya, L. et al. (eds). New Perspectives on (Im)politeness and Interpersonal Communication. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, pp. 157-173. (ISBN: 1-4438-4171-4)
Maíz Arévalo, C. & Arús Hita, J. (2012). Las apariencias engañan: análisis contrastivo de adverbios de cotilleo en español e inglés. En: Placencia, M. E. & García, C. (eds.). Pragmática y comunicación intercultural en el mundo hispanohablante. Londres: Rodopi, pp. 233-254. (ISBN: 0925-8620)
Braga Riera, Jorge & Maíz Arévalo, C. (2012). "Commonizing": la derivación implícita de los antropónimos ingleses. En: Braga Riera, J. (ed.) La suerte de los nombres propios: léxico y ortografía. Madrid: Sílex, pp. 13-33. (ISBN: 978-84-7737-604-0)
Núñez Perucha, Begoña (2012). La funcionalidad de las expresiones idiomáticas en inglés y en español y su implicación para la comunicación intercultural. En: Mª Elena Placencia & Carmen García (eds). Pragmática y Comunicación Intercultural en el mundo hispanohablante. Nueva York: Rodopi. 135-157. (ISBN: 978-90-420-3604-8)
Pérez Blanco, M. (2012). The use of epistemic adverbs in English and Spanish newspaper opinion discourse: a corpus-based study. In: I. Elorza, O. Carbonell i Cortés, R. Albarrán Martín, B. García Riaza & M. Pérez-Veneros (eds.) Empiricism and Analytical Tools for 21 Century Applied Linguistics. Selected Papers from the XXIX International Conference of the Association of Applied Linguistics (AESLA). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. 243-253 (ISBN: 978-84-9012-154-2)
Sánchez Moya, A. (2012). Turning a Blind Eye to Linguistic Politeness: Exploring the Use of Euphemism in British and Spanish University Students. Proceedings of the 5th International Conference ‘The Priorities of Contemporary Philology: Theory and Practice’, Potlava: ABTOPH CTATEH. (ISBN: 978-966-8798-64-1)
Iglesia, María Covadonga. (2012). A didactic and methodological lesson of the study of Economics and the skill development of students. Trans. Guirado-López, Patricia & Alfonso Sánchez-Moya. Social Sciences and Humanities - Applications and Theories / Book 1. Ed. M. A. López-Varela. In Tech, 2012. (ISBN: 979-953-307-527-2).
2011
Blanco Gómez, M.L. (2011) Interacting with ICT to Create a New Touristic Product. Proceedings of the 4th International Conference ICT for Language Learning. Florence: Simonelli Editore University Press. 127. (ISBN: 978-88-7647-677-8).
Blanco Gómez, M.L. (2011) ‘Some Teaching Tips to Keep Students (and Teachers) motivated: A Key Element in the Training of EFL Teachers’. In: Hornero, A. (Ed.) English for International and Intercultural Communication: Research, Innovation and Employability Across Education Curricula. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, June 2011. 109-110. (ISBN: 978-84-15274-20-9).
Blanco Gómez, M.L. (2011) Some Teaching Tips to Keep Students (and Teachers) motivated: A Key Element in the Training of EFL Teachers. In: Proceedings of the First International Conference on English for International and Intercultural Communication. Zaragoza: Universidad de Zaragoza. (ISBN: 978-84-15274-20-9).
Blanco Gómez, M.L. (2011) Interacting with ICT to Create a New Touristic Product. In: Proceedings of the 4th International Conference ICT for Language Learning. Florence: Simonelli Editore University Press. (ISBN: 978-88-7647-677-8).
Domínguez Romero, E. (2011) Elizabeth’s Visual Speeches and the Political Power of Self-Representation and Chastity in Sixteenth Century Female Rulers. En: Estudios de mujeres. Diferencia, (des)igualdad y justicia. Differences, (in)equality and justice, 120-131. Madrid: Editorial Fundamentos (ISBN: 978-84-245-1235-4)
Domínguez Romero, E. (2011) The New Representation of Women in the Late 16th Century England: England’s Helicon (1600-1614). In: Beatriz Domínguez & Auxiliadora Pérez (ed.) Issues about Gender, Citizenship and Globalization. Sevilla: l Alfar (ISBN: 978-84-7898-3995)
Jorge Arús, J., Carmen Cazorla, C., Domínguez, E. & Fernández Pampillón, A. (2011). Una Propuesta de Modelo de Explotación de CV-UCM para Fortalecer los Másteres de Filología. En: Fernández Chamizo, Carmen et al. (eds.) VI Jornada Campus Virtual UCM. Madrid: Vicerrectorado de Informática y Comunicaciones, UCM (ISBN: 978-84-694-4095-7)
Arús, J., Fernández Pampillón, A., Lahoz, J. M., Domínguez, E. & Armas, I. (2011) Learning Object Management for IT-Illiterate Instructors. EDULEARN 11 Barcelona (ISBN: 978-84-615-0441-1)
Fernández Pampillón, A., Domínguez, E., Lahoz, J.M., Armas, I. & Arús, J. (2011) A Strategy for the Inductive Generation of Learning Objects in Low-Tech Contexts. In: Proceedings of the 10th EUROPEAN CONFERENCE ON E-LEARNING, Brighton, UK (ISBN: 978-1-908272-23-2)
Marín Arrese, Juana I. (2011) Spontaneous and Facilitative Events Revisited. In: Pilar Guerrero Medina (ed.) Morphosyntactic Alternations in English: Functional and Cognitive Perspectives. London: Equinox. (ISBN 978 18455374499)
Marín Arrese, Juana I. (2011) Effective vs. Epistemic Stance and Subjectivity in Political Discourse: Legitimising Strategies and Mystification of Responsibility. In: Chris Hart (ed.). Critical Discourse Studies in Context and Cognition. Amsterdam: John Benjamins. 193-223. (ISBN 978 9027206343)
Marín Arrese, Juana I. (2011) Stancetaking and Inter/subjectivity in Discourse: A Model of Analysis. In: José R. Ibañez Ibañez & José Francisco Fernández Sánchez (eds. 2011) A View from the South: Contemporary English and American Studies. Almería: Editorial Universidad Almería. (ISBN: 978-84-694-6991-0)
Núñez Perucha, Begoña (2011). Critical Discourse Analysis and Cognitive Linguistics as tools for ideological research: A diachronic analysis of feminism. In: Christopher Hart (ed.) Critical Discourse Studies in Context and Cognition. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins. 97-117. (ISBN 978 9027206343)
Pérez Blanco, M. (2011). Managing Interaction with Readers in English and Spanish Opinion Columns: A Corpus-Based Study. In: J. R. Ibáñez & J. F. Fernández (eds.). A View from the South: Contemporary English and American Studies. Almería: Universidad de Almería. 331-338. (ISBN: 978-84-694-6991-0)
2010
Blanco Gómez, M. L. (2010) Advertising Techniques in Business Journals: From Information to Persuasion. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 41-68 (ISBN 978-84-9849-977-3)
Domínguez Romero, E. (2010) Individual Learner Differences in Second Language Acquisition: Peer Tutoring and Tertiary Education EDULEARN 10 Barcelona. (ISBN: 978-84-613-9385-5)
Domínguez Romero, E. & Jarazo Álvarez, R. (2010) Legitimizing Galician Cultural Discourse and the Influence of William Shakespeare. In: Spanish Periodical Faro de Vigo. pp. 165-178. Brasov: Editura Universitatii Transilvania din Brasov. (ISBN: 978-973-598-798-5)
Larsen Pehrzon, M. (2010) The Contextualization of Multimodal Discourse: Some Issues from a Social Semiotic Frame. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 245-266. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Maíz Arévalo, C. & Braga Riera, J. (2010) Los nombres poéticos o metafóricos en inglés. En: Maíz Arévalo, C. (ed.) Nombre propio e identidad social. Madrid: Sílex, pp. 95-132. (ISBN: 978-84-7737-4114-4)
Maíz Arévalo, C. (2010) Intercultural Pragmatics: a contrastive analysis of compliments in English and Spanish. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 175-208. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Maíz Arévalo, C. & Domínguez Romero, E. (2010) First Approaches to Listening Acquisition in EFL: Improving Listening Skills at University Level. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 225-244. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Marín Arrese, Juana I. (2010) Construal and the Use of Impersonalization Strategies in English and Spanish in an FLL Context. In: Martin Pütz & Laura Sicola (eds.) Inside the Learner’s Mind: Cognitive Processing in Second Language Acquisition. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. 199-225. (ISBN 978 90 272 3902 0)
Marín Arrese, Juana I. (2010) Subjectivity and Intersubjectivity in Discourses. In: Mª Luisa Blanco Gómez & Juana I. Marín Arrese (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos & Dykinson. 11-40. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Martínez Martínez, M. A. (2010) An Exercise in Cognitive Poetics: Conceptual Integration in Tom Wait’s “Big Joe and Phantom 309”. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 109-136. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Núñez Perucha, B. (2010) Cognition, Discourse and Socio-political Research: An Interdisciplinary Perspective. In: Blanco Gómez, Mª Luisa & Marín Arrese, J. (eds.) Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson & Universidad Rey Juan Carlos, pp. 69-108. (ISBN: 978-84-9849-977-3)
Dafouz Milne, E. & Núñez Perucha, B. (2010). Metadiscursive devices in university lectures: A contrastive analysis of L1 and L2 teacher performance. In: Christiane Dalton-Puffer, Tarja Nikula & Ute Smit (eds.) Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins. 213-231. (ISBN: 9789027205230)
2009
Domínguez Romero, Elena (2009) “The New Representation of Women in the late 16th Century England: England’s Helicon (1600-1614)”. In García Gutiérrez, Rosa & Giles Carnero Rosa (eds) Gendering, Citizenship and Globalization II. Sevilla: Alfar-Universidad. (ISBN: 978-84-7898-291-2).
Domínguez Romero, E. & Maíz Arévalo, C. (2009) Authentic or Adapted? A Practical Case Study with University Students. In: Bretones Callejas, Carmen M. et al (eds.) Applied Linguistics Now: Understanding Language and Mind. Almería: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería pp. 589-689 (ISBN: 978-84-692-1479-4)
Domínguez Romero, E .& Maíz Arévalo, C. (2009) Listening Acquisition: (Mis)use of Pragmatic Skills in the Pre-listening Stage. In: English for Specialised Discourse. University of Latvia, Riga, Latvia (ISBN: 978-9984-39-789-4)
Maíz Arévalo, C. (2009) Learning how to promise: a didactic approach to the teaching of speech acts. In: Reyes Gómez Morón, Manuel Padilla Cruz, Lucía Fernández Amaya and María de la O Hernández López (eds.) Pragmatics applied to language teaching and learning. Newscastle upon Tyne: Cambridge Scholars, pp. 128-140. (ISBN: 1-4438-0972-1)
Maíz Arévalo, C. (2009) El cambio antroponímico en la Inglaterra medieval: desde las invasiones germánicas al inglés medio de Geoffrey Chaucer. En: Cid Abasolo, K. & García Gallarín, C (eds.) Los nombres de persona en la sociedad y en la literatura de tres culturas. Madrid: Sílex, pp. 111-143 (ISBN: 978-84-7737-240-0)
Maíz Arévalo, C. & Arús Hita, J. (2009) Modality is more than modal verbs: a pragmatic approach to the teaching of adverbial modality. In: Reyes Gómez Morón, Manuel Padilla Cruz, Lucía Fernández Amaya and María de la O Hernández López (eds.) Pragmatics applied to language teaching and learning. Newscastle upon Tyne: Cambridge Scholars, pp. 181-196. (ISBN: 1-4438-0972-1)
Maíz Arévalo, C. & Domínguez Romero, E. (2009) Evaluación de la comprensión auditiva en las actividades de "gap filling": estudio de un caso práctico con alumnos universitarios. In: Gil Montoya, M. Dolores et al. (Eds.) Actas de las II Jornadas de Innovación Docente, 289-296. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería (ISBN: 978-84-692-3661-1)
Marín Arrese, J.I. (2009) Commitment and Subjectivity in the Discourse of a Judicial Inquiry. In: R. Salkie, P. Busuttil and J. van der Auwera (eds.) Modality in English. Theory and Description. Berlin: Mouton de Gruyter. 237-268. (ISBN: 978-3-11-019634-4)
Marín Arrese, J.I. (2009) Passive and Construal: Non-optionality in agentive passives. In: Javier Valenzuela, Ana Rojo & Cristina Soriano (eds.) Trends in Cognitive Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang. 145-178. (ISBN: 978-3-631-57307-5)
Marín Arrese, J.I. (2009) Effective vs. Epistemic Stance, and Subjectivity/ Intersubjectivity in Political Discourse. A Case Study. In: A. Tsangalidis and R. Facchinetti (eds.) Studies on English modality. In honour of Frank R. Palmer. In the series: Linguistic Insights, Studies in Language and Communication, Vol. 111. Berlin: Peter Lang. 23-52. (ISBN 978-3-0343-0310-1)
Núñez Perucha, B. (2009). Cognition, Discourse and Socio-political Research: An Interdisciplinary Perspective. En María Luisa Blanco Gómez & Juana I. Marín Arrese (eds.). Discourse and Communication: Cognitive and Functional Perspectives. Madrid: Dykinson.
Dafouz Milne, E. & Núñez Perucha, B. (2009) CLIL in higher education: devising a new learning landscape. En E. Dafouz y M. Guerrini (comp.) CLIL across Educational Levels: Experiences from Primary, Secondary and Tertiary Contexts. Madrid, Londres: Santillana Educación, S.L. /Richmond Publishing. 101-112. (ISBN: 978-84-668-0259-9)
2008
Domínguez Romero, Elena (2008) Jorge de Montemayor en Inglaterra: La traducción de Bartholomew Young 1598. En: M. Cecilia Trujillo Masa (ed.) Lectores, Editores y Audiencia. Vigo: Academia Editorial. 27-37. (ISBN: 978-84-96915-26-8)
2007
Domínguez Romero, Elena (2007) The enemy from within: Wilcox's "Forbidden Planet" (1956) and the Shakespearean trace Elizabeth Woodward Smith (ed.) Approaching Cultures through English. La Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Coruña. 111-120 (ISBN 978-84-9749-237-9)
Domínguez Romero, Elena (2007) Shakespeare and the Achievement of Love in Jorge de Montemayor’s Diana and Gaspar Gil Polo Diana Enamorada. En Rubén Jarazo Álvarez (ed.) Remembrances of Our Days Forgone. La Coruña: Nimo, S. L. 27-37 (ISBN: 84-96474-32-1)
Maíz Arévalo, C. (2007) “La influencia anglosajona en la antroponimia madrileña”. En García Gallarín, C (ed.). Los nombres del Madrid multicultural. Madrid: Ediciones Parthenon (pág. 255-290)
Marín Arrese, J.I. (2007) Perspective and Subjectivity/Intersubjectivity in Judicial vs. Political Discourse. A case study. In: M.T. Turell, M. Spassova & J. Cicres (eds.) Proceedings of the Second European IAFL Conference on Forensic Linguistics/Language and the Law. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada, Universitat Pompeu Fabra. 283-292. (ISBN 978-84-96742-28-4)
Marín Arrese, Juana & Begoña Núñez Perucha (2007). Engagement in political discourse. A case study. In: R. Mairal et al. (eds) Aprendizaje de lenguas, uso del lenguaje y modelación cognitiva: perspectivas aplicadas entre disciplinas. Actas del XXIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada. Soporte CD-ROM. Madrid: UNED. 1367-1374.
Marín Arrese, Juana & Begoña Núñez Perucha (2007). Engagement and (Inter) Subjectivity in Journalistic Commentary and News Reports, In: A. Alcaraz Sintes, C. Soto Palomo & C. Zunino Garrido (eds) Proceedings of the 29th AEDEAN International Conference. Edición en CD-ROM. Jaén: Universidad de Jaén (Servicio de Publicaciones). 555- 568.
Dafouz Milne, Emma; Begoña Nuñez Perucha, Diana Foran y Carmen Sancho Guinda (2007). Integrating CLIL at the Tertiary Level: Teachers´ and Students´ Reactions. En: D. Wolffand y D. Marsh (eds) Content and Language Integrated Learning in Europe / Mehrsprachighkeit in Schule und Untericht. Vol. 4,Frankfurt: Peter Lang, págs. 91-102.
2006
Blanco Gómez, María Luisa (2006) “The Marketing Mix: A Way to Enhance Autonomy in Business English”. Memorias de la XIII Convención Científica de Ingeniería y Arquitectura. Centro Universitario José Antonio Echevarría (CUJAE). La Habana: Cuba.
Domínguez Romero, Elena (2006) Montemayor, Shakespeare y Cervantes. En Zenón Luis Martínez y Luis Gómez Canseco (Eds). Entre Cervantes y Shakespeare. Las Sendas del Renacimiento. Newark, Delaware, USA: Juan de la Cuesta. 249-277 (ISBN: 1-58871-104-8)
Carrasco Carrasco, Rocío; Domínguez Romero, Elena; Garrido Molgado, Mª Carmen; Pérez Vides, Auxiliadora; Ramos Ramos, Mª Rocío; & Zunino Garrido, Mª Cinta. (2006) English for University Students II: Risky Sports. En Mª Carmen Fonseca Mora (Coord.) Huelva: Hooverand, 1-23 (ISBN: 84-689-8585-6)
Carrasco Carrasco, Rocío; Domínguez Romero, Elena; Garrido Molgado, Mª Carmen; Pérez Vides, Auxiliadora; Ramos Ramos, Mª Rocío; & Zunino Garrido, Mª Cinta. (2006) English for University Students I: University Life. En Mª Carmen Fonseca Mora (Coord.) Huelva: Hooverand. 1-46 (ISBN: 84-689-64-70-0)
Larsen, M. (2006) “’Lo visual’ en la lingüística inglesa del siglo XVII: algunas consideraciones”. En: Caminos Actuales de la Historiografía Lingüística Eds: A. Roldán, R. Escavy, E Hernández, J.M. Hernández, Mª I .López. Universidad de Murcia. Vols, i y ii. 899-916. (ISBN 84-8371-638-0)
Larsen, M. (2006) “Processes of formalization and pragmatic function in ritual language”. En: A Pleasure of Life in Words. Eds. M. Carretero, L. Hidalgo Downing, J. Lavid, E. Martínez-Caro, J. Neff, S. Pérez de Ayala, E. Sánchez-Pardo. Madrid: CERSA, Universidad Complutense: 515-40. (ISBN 84-611-3485-0)
Marín Arrese, Juana I. & Begoña Núñez Perucha (2006) Evaluation and Structuring in the Discourse of Fact and Opinion. In: Cristina Mourón & Teresa Moralejo (eds. 2006) Studies in Contrastive Linguistics, Proceedings of the 4th International Contrastive Linguistics Conference. Universidad de Santiago. 577-589. (ISBN: 84-9750-648-0).
Marín Arrese, Juana I. (2006) Commitment and Subjectivity/Intersubjectivity in Discourse. In: Marta Carretero, Laura Hidalgo Downing, Julia Lavid, Elena Martínez Caro, JoAnne Neff, Soledad Pérez de Ayala and Esther Sánchez-Pardo (eds. 2006) A Pleasure of Life in Words. A Festschrift for Angela Downing. Madrid: CERSA. 647-671. (ISBN 84-611-3486-9)
Marín Arrese, Juana I. (2006) Epistemic Stance and Commitment in the Discourse of Fact and Opinion in English and Spanish: A Comparable Corpus Study. In: A.M. Hornero, M.J. Luzón & S. Murillo (eds. 2006) Corpus Linguistics. Applications for the Study of English. Berlin: Peter Lang. 141-157. (ISBN 3-03910-675-9)
Martín de la Rosa, V. (2006). Metaphorical Representation of Political Activities in the BSE Crisis. In: A. Hornero Corisco, Mª J. Luzón Marco & Mª Ángeles Ruiz Moneva (eds.) Metaphor, Blending and their Application to Semantic Analysis, pp. 113-121. Zaragoza: Anubar.
Núñez Perucha, B. (2006). On the cognitive dimension of persuasion, en J. Salazar et al. (eds.) Usos sociales del lenguaje y aspectos psicolingüísticos: perspectivas aplicadas. Palma de mallorca: Universitat de les Illes Balears, págs. 227-236.
Núñez Perucha, B. (2006). Exploring discourse from a cognitive perspective, en M. Carretero, J. Lavid, E. Martinez-Caro, J. Neff, S. Pérez de Ayala y E. Sánchez Pardo (eds.) Volumen Homenaje a la profesora Angela Downing. Vol. I. Madrid: Dptos. De Filología Inglesa I y II, UCM, págs. 225-248.
Calvo, Clara & Soledad Pérez de Ayala (2006) “It was kindly meant”: identity and rapport management in Jane Austen’s fiction. En: A Pleasure of Life in Words. A festschrift for Angela Downing. Volume I, Editado por Marta Carretero, Laura Hidalgo Downing, Julia Lavid, Elena Martínez Caro, Soledad Pérez de Ayala, Esther Sánchez-Pardo. 729-748.
2005
Blanco Gómez, María Luisa (2005), ‘Fostering Learner Autonomy in the Business English Class’, Asociación Nacional Universitaria de Profesores de Inglés, A.C. México: Universidad de Puebla.
Domínguez Romero, Elena (2006) “De la fuente de Diana al Helicón de Inglaterra. Los poemas de la Diana en Englands Helicon”. En Dolores Fernández López, Mónica Domínguez Pérez, Fernando Rodríguez-Gallego (Eds). CAMPUS STELLAE. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela. 142-152 (ISBN: 84-9750-612-X)
Maíz Arévalo, C. y Melchor Ibáñez, C (2005) “Interacción y producción en proyectos orales de dos niveles diferentes pero próximos: el valor de la motivación personal.” En Genís, M., Orduna, E. y García Ramos, D. (eds.) Panorama de las lenguas en la enseñanza superior. ACLES (2005) Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.
Marín Arrese, Juana I. (2005) Humour as Subversion in Political Cartooning. In: M. Labarta Postigo (ed., 2005) Approaches to Critical Discourse Analysis. Valencia: Universitat de València, Servei de Publicacions. CD, pp. 1-22. (ISBN: 84-370-6153-9)
Núñez Perucha, B. (2005). The effect of cognitive distortions on gender violence and social identity, en M. Labarta (ed.). Approaches to Critical Discourse Analysis. Edición en CD-ROM. Universitat de València: Servei de Publications. ISBN: 84-370-6153-9
2004
Blanco Gómez, María Luisa, et al. (2004) Definición de términos, Diccionario de Sociología. Madrid: ESIC Editorial.
Blanco Gómez, María Luisa (2004) ‘Encoding writer’s attitudinal stance’. In: Perspective on Modality and Evidentiality. Madrid: Editorial Complutense, pp. 245-266.
Blanco Gómez, María Luisa (2004) ‘Enfoque Cognitivo en Textos de Inglés Empresarial: Grupos Nominales’ en Memorias de la 12 Convención Científica de Ingeniería y Arquitectura. Centro Universitario José Antonio Echevarría (CUJAE). 40 Aniversario. 2004. Ministerio de Educación Superior. La Habana, Cuba, pp. 1-10.
Domínguez Romero, Elena (2004) “Sephestia and Rita: Two Happy Endings”. En Dolores Fernández López, Mónica Domínguez Pérez, Fernando Rodríguez-Gallego (eds). CAMPUS STELLAE. La Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Coruña. 63-83. (ISBN: 82-9749-126-2)
Carrasco Carrasco, Rocío & Domínguez Romero, Elena (2004) Romeo y Julieta y el eterno dilema: del teatro isabelino al Hollywood actual. En Mercedes Arriaga (Ed). Los estudios de las mujeres hacia el espacio común europeo. Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla. 212-220. (ISBN: 84-934085-0-6)
Maíz Arévalo, C. (2004) “Are we so different? Towards a new reading of the Wife of Bath and the Pardoner in Chaucer’s Canterbury Tales.” En Conde Silvestre, J.C. y Vázquez González, N. (eds) Medieval English Literary and Cultural Studies. Selim XV (81-94) Universidad de Murcia
Marín Arrese, Juana I. (2004) Evidential and epistemic qualifications in the discourse of fact and opinion. In: J. Marín Arrese (ed., 2004) Perspectives on Evidentiality and Modality. Madrid: Editorial Complutense. 153-184. (ISBN: 84-7491-755-7)
Marín Arrese, Juana I.; Hidalgo, Laura & Molina, Silvia (2004) Evidential, epistemic and deontic modality in English and Spanish: The expression of writer stance in newspaper discourse. In: R. Facchinetti & Frank Palmer (eds., 2004) English Modality in Perspective. Genre Analysis and Contrastive Studies. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag. 121-139. (ISBN 3-631-51476-X)
Núñez Perucha, B. (2004). Ideology, cognition and discourse revisited: Exploring counter ideologies. En M. Pütz, J. Neff y T.A van Dijk (eds.) Language and Ideology. Frankfurt: Peter Lang, págs. 175-200.