Páginas personales

Recent projects / Proyectos recientes

/ English version /

 RESEARCH:

  • Project I+D UAH: "Strategies and resources for the integration of GeoIA in teaching tasks" (ReInGIA). Reference: PIUAH24/CSJ-058. Años: 2024 – 2025. --> Extended Research staff.
  • National Project I+D: “Urban tourism in times of change. Strategies for adaptation and resilience in tourism planning and management models" (ADAPTATUR-Ciudad). Reference: PID2020-114186RB-C22. Years: 2021 – 2025. --> Research staff.
  •  Erasmus+ European project: “STROLL. Walking the City - Streets Online”. Reference: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111. Years: 2021 – 2023. --> Research and financial staff.
  •  European project from Una-Europa universities network: “Learning geographical competences and (inter)national urban heritage through online cartography (HERIGEOCARTO)”. Reference: SF21D4. Year: 2022. --> Coordinator.
  •  National Project I+D: “Methodological concepts and active learning methods to improve the teaching skills of teachers”. Reference: PGC2018-094491-B-C33. Year: 2019. --> Working staff.
  •  Regional Project from Region of Murcia Research Agency: "Ecogeomorphological consequences of the abandonment of agricultural fields in the Region of Murcia". Reference: 15233/PI/10. Years: 2013 - 2015. --> Research staff.

 

 TEACHING:

  • UCM Innova Project 201/2024: "Training Geography Teachers in Digital Competencies through the Geographic Information Technologies of the National Geographic Institute (DIDGEOTIG V)".
  • UNED Teaching Innovation Project (2024): "New Geolocated Data Sources for Geography Learning".
  • UCM Innova Project 310/2023: "Training Geography Teachers in Digital Competencies through the Geographic Information Technologies of the National Geographic Institute (DIDGEOTIG IV)".
  • UNED Teaching Innovation Project (2023): "Geography of Perception and Behavior, an Innovative Methodology for Meaningful Learning for University Students".
  • UCM Teaching Project 306/2022: “Training of Geography teachers in digital skills through Geographic Information Technologies of the National Geographic Institute (DIDGEOTIG-III)”.
  • UNED Teaching Project (2022): “The digital story map as a resource for the sustainability of the curriculum”.
  • UCM Teaching Project 14/2021 (Coordinator): “Training of Geography and related sciences teachers in online and blended teaching based on Geographic Information Technologies and SDGs (DIDGEOTIG-II)”. EDUCATIVE INNOVATION AWARD 2022/23 GRANTED BY THE SPANISH ASSOCIATION OF GEOGRAPHY.
  • UCM Teaching Project 385/2021 (Colaboration): “CiTiEs (Cities: Time + Space). Implementation of didactic itineraries for virtual and face-to-face teaching of Madrid's cultural heritage through cooperative learning".
  • UNED Teaching Project (2021): “Curricular Sustainability and GIS in the Cloud”.
  • UCM Teaching Project 289/2020: “Training of Geography and related sciences teachers in online teaching based on Geographic Information Technologies (DIDGEOTIG)”.
  • UA Teaching Project I3CE-2020-5057: “Contribution of teaching to lifelong learning”.
  • UM Teaching Project (2019): "Pedagogical adaptation of the audio-guide of the Museum of the Roman Theater of Cartagena and creation of an associated literary-historical-artistic universe".

 


/ Versión en español /

 INVESTIGACIÓN:

  • Proyecto I+D UAH: "Estrategias y recursos para la integración de la GeoIA en la labor docente" (ReInGIA). Referencia: PIUAH24/CSJ-058. Años: 2024 – 2025. --> Equipo investigador ampliado.
  • Proyecto Nacional I+D: “Turismo urbano en tiempos de cambio. Estrategias de adaptación y resiliencia en los modelos de planificación y gestión del turismo" (ADAPTATUR-Ciudad). Referencia: PID2020-114186RB-C22. Años: 2021 – 2025. --> Equipo investigador.
  •  Proyecto Europeo Erasmus+: “STROLL. Walking the City - Streets Online”. Referencia: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111. Años: 2021 – 2023. --> Equipo investigador y Responsable financiero.
  •  Proyecto Europeo de la red universitaria Una-Europa: “Learning geographical competences and (inter)national urban heritage through online cartography (HERIGEOCARTO)”. Referencia: SF21D4. Año: 2022. --> IP.
  • Proyecto Nacional I+D: “Conceptos metodológicos y métodos activos de aprendizaje para la mejora de las competencias docentes del profesorado". Referencia: PGC2018-094491-B-C33. Año: 2019. --> Equipo de trabajo.
  • Proyecto Regional de la Agencia de Investigación de la Región de Murcia: "Ecogeomorphological consequences of the abandonment of agricultural fields in the Region of Murcia". Referencia: 15233/PI/10. Años: 2013 - 2015. --> Equipo investigador.

 

 DOCENTES:

  • Proyecto Innova UCM 201/2024: “Formación del profesorado de Geografía en competencias digitales a través de las Tecnologías de Información Geográfica del Instituto Geográfico Nacional (DIDGEOTIG V)”.

  •  Proyecto de Innovación Docente UNED (2024): “Nuevas fuentes de datos geolocalizadas para el aprendizaje de la geografía”.

  • Proyecto Innova UCM 310/2023: "Formación del profesorado de Geografía en competencias digitales a través de las Tecnologías de Información Geográfica del Instituto Geográfico Nacional (DIDGEOTIG IV)".

  • Proyecto de Innovación Docente UNED (2023): “Geografía de la percepción y el comportamiento, una metodología innovadora para el aprendizaje significativo del alumnado universitario”.

  • Proyecto Innova UCM 306/2022: “Formación del profesorado de Geografía en competencias digitales a través de Tecnologías de la Información Geográfica del Instituto Geográfico Nacional (DIDGEOTIG-III)”.
  • Proyecto de Innovación Docente UNED (2022): "El digital story map como recurso para la sostenibilización del curriculum".
  • Proyecto Innova UCM 14/2021 (Coordinator): “Formación del profesorado de Geografía y ciencias afines en docencia online y semipresencial basada en Tecnologías de la Información Geográfica y ODS (DIDGEOTIG-II)”. PREMIO DE INNOVACIÓN EDUCATIVA 2022/23 OTORGADO POR LA ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE GEOGRAFÍA.
  • Proyecto Innova UCM 385/2021 (Colaboration): “CiTiEs (Ciudades: Tiempo + Espacio). Implementación de itinerarios didácticos para la enseñanza virtual y presencial del Patrimonio cultural de Madrid a través del aprendizaje cooperativo".
  • Proyecto de Innovación Docente UNED (2021): “La sostenibilización curricular y los SIG en la nube”.
  • Proyecto Innova UCM 289/2020: “Formación del profesorado de Geografía y ciencias afines en docencia online basada en Tecnologías de la Información Geográfica (DIDGEOTIG-I)”.
  •  Proyecto de Innovación Docente UA I3CE-2020-5057: “Contribución de la enseñanza al aprendizaje para toda la vida”.
  • Proyecto de Innovación UM (2019): "Adaptación pedagógica de la audioguía del Museo Teatro Romano de Cartagena y creación de un universo asociado literatio-histórico-artístico".