Brief presentation / Breve presentación
/ English version /
- Affiliation:
Carlos Martínez Hernández is a PhD Associate Professor in the Department of Didactics of Experimental and Social Sciences and Mathematics (Faculty of Education, Complutense University of Madrid); accredited as Senior Lecturer ("Profesor Titular") in Education Sciences; and expert in Didactics of Geography.
- Training:
He has received several training awards, including International Doctor cum Laude in Geography with Extraordinary PhD Award (2017) and a National Degree Award in Geography (2011). He holds a Master in Training (2012) too. He has aslo earned 4 research-training grants, highlighting a "FPU" (Spanish Government) and an abroad stay (University of Amsterdam).
- Research:
Geography and its Didactics structure a large part of his publications (most indexed in JCR/SJR), multiple participations in scientific congresses, mostly international, and reviews in scientific journals. He has a Google Scholar H-Index (2023) = 11. He has participated in several national and international research projects, according to different research lines. A PhD Dissertation on agricultural abandonment in Southeast Spain (pioneer cartography and environmental and socioeconomic causes and effects) covered a contrasting knowledge in Geography from an integral approach. All his scientific and educational research lines spread from this large study. Today, he is the Coordinator of GEODIDAC Research Group in UCM. His most current research lines can be summarised as follows:
- Research, Innovation and Teaching on Geography and other territorial disciplines (Tourism, Heritage, Environment...);
- Ecosocial or sustainable development education;
- Didactic use of GIT (Geographic Information Technologies);
- School fieldtrips.
- Teaching:
His teaching experience is varied, in Spanish and English: he has taught various courses and seminars in Degrees in Education, Geography and Environmental Sciences, as well as in Masters in Education. He coordinates the UCM-UPM Master in Research and Innovation in the Teaching and Learning of Experimental and Social Sciences and Mathematics. Moreover, he is a member of Teaching Innovation Groups at UM, UNED and UA; he has participated in several Innovation Teaching Projects (one as Coordinator); he owns excellent qualifications in teaching evaluations; and he has an ERASMUS + abroad teaching stay (Université Paul-Valéry de Montpellier, France).
- Representation:
His participation in the institutional representation has been active, since the presidency of the Association of Young Geographers of Murcia (2008-2010). He is currently a member of the Spanish Geography Association (AGE) - Group of Didactics of Geography, and the European Association of Geographers (EUROGEO).
- Transfer:
Finally it is worth mentioning his experience in research transfer, for example as one of the authors of the Digital Didactic Atlas of Spain (Geographical National Institute), one of the coordinators of the pedagogical adaptation of the audioguide for kids in the Roman Theatre Museum of Cartagena, and the owner of a press column on territorial and educative opinions.
/ Versión en español /
- Afiliación:
Carlos Martínez Hernández es Profesor Permanente Laboral del Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas (Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid); acreditado a Profesor Titular de Universidad por la rama de Ciencias de la Educación; y experto en Didáctica de la Geografía.
- Formación:
Ha recibido varios premios de formación, entre ellos un Doctorado Internacional cum Laude en Geografía con Premio Extraordinario de Doctorado (2017) y Premio Nacional de Licenciatura en Geografía (2011). También tiene un Máster en Formación Docente (2012). Asimismo, ha obtenido 4 becas de formación en investigación, destacando una "FPU" (Gobierno de España) y una estancia en el extranjero (Universidad de Amsterdam).
- Investigación:
La Geografía y su Didáctica estructuran gran parte de sus publicaciones (la mayoría indexadas en JCR/SJR), múltiples participaciones en congresos científicos, en su mayoría internacionales, y reseñas en revistas científicas. Tiene un Google Scholar H-Index (2023) = 11. Ha participado en varios proyectos de investigación nacionales e internacionales, según diferentes líneas de investigación. Su Tesis Doctoral sobre el abandono agrícola en el Sureste de España (cartografía inédita y causas y efectos medioambientales y socioeconómicos) le garantizó un conocimiento contrastado en Geografía desde un enfoque integral. Todas sus líneas de investigación científica y educativa se extienden a partir de este ambicioso estudio. Actualmente es el IP del Grupo de Investigación GEODIDAC en la UCM. Sus líneas de investigación más actuales se pueden sintetizar en las siguientes:
- Investigación, Innovación y Enseñanza de la Geografía y otras disciplinas territoriales (Turismo, Patrimonio, Medio Ambiente...);
- Educación ecosocial o para el desarrollo sostenible;
- Aprovechamiento didáctico de las TIG (Tecnologías de la Información Geográfica);
- Salidas de campo didácticas.
- Enseñanza:
Su experiencia docente es variada, en castellano e inglés: ha impartido diversos cursos y seminarios en Grados en Educación, Geografía y Ciencias Ambientales, así como en Másteres de Educación. Coordina el Máster UCM-UPM de Investigación e Innovación en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas. Además, es miembro de Grupos de Innovación Docente de la UM, UNED y UA; ha participado en varios Proyectos de Innovación Docente (uno como IP); posee excelentes calificaciones en evaluación docente; y tiene una estancia docente en el extranjero ERASMUS+.
- Representación:
Su participación en la representación institucional ha sido activa, desde la presidencia de la Asociación de Jóvenes Geógrafos de Murcia (2008-2010). Actualmente es miembro de la Asociación Española de Geografía (AGE) - Grupo de Didáctica de la Geografía, y de la Asociación Europea de Geógrafos/as. (EUROGEO).
- Transferencia:
Finalmente cabe destacar su experiencia en transferencia cientifica, por ejemplo como uno de los autores del Atlas Didáctico Digital de España (Instituto Geográfico Nacional), uno de los coordinadores de la adaptación pedagógica de la audioguía para niños en el Museo del Teatro Romano de Cartagena, y titular de una columna de prensa de opinión sobre cuestiones territoriales y educativas.