Research Projects

Jelena Bobkina

PUBLICATIONS  (SINCE 2017)

 

Books

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J., Herrero, C., Stefanova Radoulska, S., Vanderschelden, I. (2022). (Eds.) Visual literacy and digital communication: The role of media in new educational practices. Granada: Editorial Comares. ISBN: 978-84-1369-424-5

 

Gonzálvez Válles, J.E., Bobkina, J., Torres Navarro M.J. (2021). (Eds.) Investigación e innovación académicas para una sociedad interconectada. Valencia: Tirant Lo Blanch.

 

De Armas Ranero, I., Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2020). (Eds.) Interlengua y arte: Aprende alemán, español, francés, inglés, italiano y ruso visitando nuestros museos. Editorial García Maroto.

 

Lavid, J., Aviles, E., Bobkina, J., Vicancos, M., (2020). (Eds.) Corpus y traducción: perspectivas lingüísticas, didácticas y literarias. Madrid: Escolar y Mayo.

 

De Felipe y Morales, A., Peña Acuña, B., Bobkina, J. (2020). (Eds.) Estudios sobre innovaciones educativas. Ediciones Pirámide (Anaya).

 

De Felipe y Morales, A., Peña Acuña, B., Bobkina, J. (2020). Prologo. De Felipe y Morales, A., Peña Acuña, B., Bobkina, J (Eds.) En Estudios sobre innovaciones educativas. (pp. XIX-XX). Ediciones Pirámide.

 

Sancho Guinda, C., Bobkina, J., Maroto García, N., Sánchez Ibáñez, M., Montiel Ponsoda, E., Pérez Sobrino, P., Gómez Ortiz, M.J., Allani, S., Domínguez Romero, E., Stefanova, S. (2019).  Building up communication skills: Professional and academic training for engineers. Madrid: García Moroto Editores.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J., Pertegal Felices, ML (2018) (Eds.). Alfabetización digital e informacional. Gedisa.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J., Pertegal Felices, ML. (2018). (Eds.) Prologo. En Domínguez Romero, E., Bobkina, J., Pertegal Felices, ML (Eds.). Alfabetización digital e informacional. (pp. XIX-XX). Gedisa.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J., & Stefanova, S. (2018). (Eds.) Teaching Literature and Language through Multimodal Texts (pp. 1-300). Hershey, PA: IGI Global.

 

 

Book chapters

 

Bobkina J., Domínguez Romero, E. (in press). Developing digital oral skills in ESP university students: Strengths and weaknesses in digital communication in the Covid world. In M.M. Suárez & W. El-Henawy (eds.) Optimizing Online English Language Learning and Teaching. Heidelberg: Springer.

 

Bobkina J., Domínguez Romero, E. (in press). Teachers’ views on foreign language literature teaching in EFL bilingual education programmes in Spain. Fatma Abubaker, Mark Carver, Hana El-Badri, and Agni Connor (editors). International Perspectives on Literature in ELT. Palgrave MacMillan.

 

Bobkina J., Domínguez Romero, E. (2023). Exploring the benefits and drawbacks of the use of social networking sites in higher education: The case of Facebook as a transmedia tool. In Herrero, C., Peterson, M., Suarez, M., Warschauer, M. Thomas, M (Eds.). Teaching Languages with Screen Media: Pedagogical Reflection and Case studies. Bloomsbury Academic.

 

Bobkina, J, Domínguez Romero, E. (2022). Análisis de corpus del discurso multimodal para el aprendizaje del inglés ara fines específicos. Hacía la comunicación efectiva del siglo XXI. In Lavid, J. (Ed.) Working with corpora and digital tools in language and translations studies: Practical issues and methodological challenges (pp.67-95). Guillermo Escolar.

 

Bobkina J., Domínguez Romero, E. (2022). Challenge-based learning en la enseñanza de inglés para fines específicos: El caso de los estudiantes de las carreras de ingeniería. En Dorca Fornell, C., Moreno Fernández, O., Moreno Crespo, P. (Eds.) Más allá de la didáctica tradicional. Thomson Reuters-Aranzadi.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2022). Bilingual education implementación de CLIL en la Comunidad de Madrid (España). En Sanhueza campos, C., Díaz Vargas, C., Espinoza Navarrete, C. (Eds.), La Formación Inicial Docente desde la Interdisciplinariedad en Chile (pp. 277- 291). Concepción: Editorial Universidad de Concepción.

 

Domínguez Romero, El., & Bobkina, E. (2021). Identifying weaknesses in motivational video production in the EFL/ESL classroom: Developing oral skills in digital environments. In Buzón-García, O., Romero-García, C., Verdú Vázquez, A. (Eds.), Innovaciones metodológicas con TIC en educación (pp.2705-2725). Madrid: Dykinson.

 

Bobkina, J., Gómez-Ortiz M. J. & Domínguez Romero, E. (2020). El uso del libro electrónico modular MEM para la clase invertida: Efectividad e impacto en las carreras técnicas. Docencia para el siglo XXI: Avances metodológicos y nuevas estrategias (pp. 123-138). Tirant Lo Blanch.

 

Gómez Ortíz, M.J., Bobkina, J., Domínguez Romero, E. (2020). Los aforismos en el lenguaje especializado de deporte y su uso en las redes sociales ante y durante la pandemia del COVID-19. En Vicente Domínguez, A.M., Abuín Vences, N. (Coord.) La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 407-419). Madrid: Mc Graw Hill.

 

Gómez Ortíz, M.J., Bobkina, J., Domínguez Romero, E. (2020). El uso de Instagram para el desarrollo de la comunicación científico-técnica en estudiantes universitarios de inglés para fines específicos (ESP). En Vicente Domínguez, A.M., Sierra Sánchez, J. (Coord.) Aproximación periodística y educomunicativa al fenómeno de las redes sociales (pp. 227-243). Madrid: Mc Graw Hill.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2019). Exploring the implementation of effective practices in a context of critical literacy pedagogy: The use of movie scenes to increase students’ empathy levels in the EFL/ESL classroom. In Díaz Larenas, C., Díaz Vargas C., Sanhueza Campos, C. (Eds.) Innovations in EFL Teaching, Learning and Assessment: on the Threshold of the University of Concepción’s Centennial (pp.127-139). Concepcion: Editorial Universidad de Concepción.

 

Bobkina, J., Gómez-Ortiz M. J. & Domínguez Romero, E. (2019). Desarrollo y pilotaje de una aplicación audiovisual para la gamificación del aula de inglés para fines específicos. En Barquero Cabrero, M., Rodríguez Terceño, J., Barrientos Báez, A. (Coord.). Diseñando la nueva docencia del siglo XXI (pp.25-39). Ediciones Pirámide.

 

Bobkina, J., Domínguez Romero, E., & Gómez-Ortiz M. J. (2018). El videocurrículum y el desarrollo de las destrezas comunicativas y digitales para la mejora de la empleabilidad en los egresados universitarios. En J. Rodríguez Gómez, C. Hunt Gómez, & A. Barrientos Báez (Eds.), Cultura digital y las nuevas políticas educativas (pp.53-65). Madrid: Gedisa.

 

Bobkina, J., Dominguez Romero, E. (2019). Towards an inclusive model for teaching literature in multimodal frameworks: The case of a film-based workshop in the Complutense EFL/ESL teacher training program. In I. Vanderschelde and C. Herrero (Eds.) Using Film and Media in the Language Classroom: Reflections on Research-led Teaching. Bristol: Multilingual Matters.

 

Bobkina, J., Dominguez Romero, E. (2018). Video-Literature Teaching in the EFL/ESL Classroom: A Multimodal Framework for Teaching Visual Literacy and Literature through Films. In Domínguez, E., Bobkina, E. y S. Stefanova (Eds.), Teaching Literature and Language through Multimodal Texts (pp. 35-53). USA: IGI GLOBAL.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2017). Minivídeos educativos en el aula invertida: objetos de aprendizaje para el desarrollo de la competencia comunicativa. En G. Padilla Castillo (Ed.) Perspectivas formativas universitarias. Madrid: Tecnos, pp.285-297.

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2017). Teaching visual literacy through memes. En Donaghy, K., Xerri, D. The Image in English Language Teaching (pp.59-71.). Floriana: ELT Council.

 

Bobkina, J., Dominguez Romero, E. (2017). Multimodal listening through movie trailers: Towards a framework for classroom implementation. En Hua Xiang, C. (Ed.) Case on Audio-Visual Media in Language Education (pp. 69-92). USA: IGI Global.

 

 

Journals

 

Bobkina, E., Gómez Ortiz, M., Núñez del Río, M-C., Sastre Merino, S. (2021). Why am I learning English? (2021). Spanish EFL sports science university students´ motivational orientations through the prism of the L2 motivational self system. Studies in Second language Learning and Teaching, 11(4), 543-578.

https://doi.org/10.14746/ssllt.2021.11.4.4

 

Bobkina, E., Domínguez Romero, E., Sastre Merino, S. (2021). Exploring teachers’ views on teaching foreign language through literature in bilingual secondary schools in Madrid (Spain). AILA Review, 34(2), 145-186. https://doi.org/10.1075/aila.21003.bob

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2021). Exploring Critical and Visual Literacy needs in Digital Learning Environments: The Use of Memes in the EFL/ESL University Classroom. Thinking Skills and Creativity, 40. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100783

 

Domínguez Romero, E., Bobkina, J. (2021). Exploring the perceived benefits and drawbacks of using multimodal learning objects in pre-service English teacher inverted instruction. Education Information Technologies, 26(3), 2961-2980. 

https://doi.org/10.1007/s10639-020-10386-y

 

Bobkina, J., Domínguez Romero E. (2020). Exploring the Perceived Benefits of Self-Produced Videos for Developing Oracy Skills in Digital Media Environments. Computer-Assisted Language Learning, 35(7), 1384-1406.

http://doi.org/10.1080/09588221.2020.1802294

 

Bobkina, J., Domínguez Romero E., Gómez Ortiz, M.J. (2020). Educational mini-videos as teaching and learning tools for improving oral competence in EFL/ESL university students. Teaching English with Technology, 20(3), 85-95.

 

Bobkina, J., Stefanova, S. (2018). A corpus-based study of adverbs of frequency in a goal-oriented distance learning forum. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 15-50. https://doi.org/10.12795/elia.2018.i18.02 

 

Stefanova, S., Bobkina, J., Sánchez-Verdejo, J. (2017). The Effectiveness of Teaching Critical Thinking Skills through Literature in EFL Context: A Case Study in Spain. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(6).

https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.6p.252