Páginas personales

Publications

Articles (selection)

  • Rich, E., Gray, S., CAMACHO-MIÑANO, M. J., & MacIsaac, S. (2024). Digital health education: Critical perspectives (pp. 00178969241255438). SAGE Publications Sage UK: London, England.
  • MacIsaac, S., Gray, S., CAMACHO-MIÑANO, M. J., Rich, E., & Kumpulainen, K. (2024). Critical engagement with digital health: A socio-material analysis of physical education teachers’ digital health mind maps. Health Education Journal, 00178969241255222.
  • Ahson, K., Kumpulainen, K., Gray, S., CAMACHO-MIÑANO, M. J., & Rich, E. (2023). Exercising space: re-examining young people’s use of digitised health and physical education (HPE) technologies through a spatial lens. Learning, Media and Technology, 1-15.
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J., Gray, S., Sandford, R., MacIsaac, S. (2021). 

    Young women, health and physical activity: Tensions between the gendered fields of Physical Education and Instagram. Sport, Education and Society, 1-13. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1932455 

  • CAMACHO-MIÑANO, MJ. & Gray, S. (in press). Pedagogies of perfection in the postfeminist digital age: Young women’s negotiations of health and fitness on social media. Journal of Gender Studies. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1937083.

  • Serra, P., Rey-Cao, CAMACHO-MIÑANO, M.J., Soler, S. (2021) The gendered social representation of the Physical Activity and Sport Science Degree. Physical Education and Sport Pedagogy. 1-14. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1879768 

  • Roberts, J., Gray, S. and CAMACHO-MIÑANO, M.J. (2020) Exploring the PE contexts and experiences of girls who challenge gender norms in a progressive secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 11 (1), 3-17  https://doi.org/10.1080/25742981.2019.1696688 

  • Murillo Pardo, B., CAMACHO-MIÑANO, M. J., Julián Clemente, J. A., & Generelo Lanaspa, E. (2019). Analysis of the involvement of participants in a school-based physical activity promotion programme in adolescence. International Journal of Health Promotion and Education, 1-12. doi:10.1080/14635240.2019.1696218.

  • Serra, P., Soler, S., CAMACHO-MIÑANO, M.J., Rey-Cao, A.I. and Vilanova, A., (2019). Gendered Career Choices: Paths towards Studying a Degree in Physical Activity and Sport Science. Frontiers in psychology, 10, p.1986. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.01986. 
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J., MacIsaac, S., Rich, E. (2019) Postfeminist biopedagogies of Instagram: Young women learning about bodies, health and fitness. Sport Education and Society. 24 (6), 651-664. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1613975
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J y Prat Grau, M. (2018). Violencia simbólica en la Educación Física Escolar: Un análisis crítico de las experiencias negativas del futuro profesorado de Educación Primaria [Symbolic violence in school physical education: A critical analysis of the negative experiences of future teachers in primary education] Revista Movimento, 24 (3), 815-826. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.79171.
  • Prat Grau, M. y CAMACHO-MIÑANO, M.J. (2018). La voz del futuro profesorado de Educación Primaria sobre sus experiencias previas en Educación Física: de los contextos de participación a los de exclusión [The voice of future Primary Education teachers about their previous experiences in Physical Education: From the contexts of participation to those of exclusión]. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado,  22, (3), 433-452. DOI: 10.30827/profesorado.v22i3.8010
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J (2014). Contradicciones del significado de la actividad físico-deportiva en las identidades corporales de las chicas adolescentes. Feminismo/s, 21, 15-35. DOI: 10.14198/fem.2013.21.02
  • CAMACHO-MIÑANO, La Voi, N.M., Barr-Anderson, D.J. (2011) Interventions to promote physical activity among young and adolescent girls: a systematic review. Health Education Research,16, 6-6, pp. 1025 - 1049.

Books & Books chapters

  • CAMACHO-MIÑANO, M. J., MacIsaac, S., & Gray, S. (2023). Researching health-related learning with “digitalised youth” (Research with Children and Young People in Physical Education and Youth Sport. Taylor & Francis.

  • CAMACHO-MIÑANO, M.J. y Arévalo, M. (2021) Los proyectos postfeministas de transformación personal a través del contenido fitness en redes sociales. En A. Bernárdez y G. Padilla (Eds.). Redes sociales y género. Tirant lo Blanch: Madrid [Book chapter: Postfeminist Project of transformation through the fitness content in social media; Book title: Social media and gender]

  • González Béjar, A., Arévalo, M., CAMACHO-MIÑANO, MJ. (2020) 12 razones para educar las masculinidades en Educación Física. Guía para el profesorado.  [12 reasons to educate masculinities in Physical Education. Guide for teachers].Unidad de Igualdad. Universidad de Alcalá. 
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J., Gómez, M., Alfaro, E. (2019). Igualdad de género en el deporte universitario: situación actual y actuaciones para el cambio (pp. 71-87). En B. Marugán (Coord.)  Deporte femenino: ese gran desconocido. Universidad Carlos III: Madrid. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/28386
  • Rocu, P. (Coord.), Ortega, E.M., Barbosa, F.A., CAMACHO-MIÑANO, M.J., Navajas (2019).  Guía estrategias para incorporar la perspectiva étnica en la universidad.  Las historias cuentan, cuéntanos la tuya: la voz del alumnado universitario afrodescendiente. Unidad de Diversidad, Universidad Complutense de Madrid: Madrid. Disponible en: https://www.ucm.es/data/cont/docs/1376-2019-03-18-Gu%C3%ADa%20Afrodescendencia.pdf
  • Alfaro, E., Vázquez, B., CAMACHO-MIÑANO, M.J. Gómez, M., Ferro, S. (2018). Igualdad de género en el deporte universitario: Orientaciones para deportistas, personal técnico y dirigentes. Seminario Permanente Mujer y Deporte-INEF: Madrid.
  • Lleixa, T; González, C; CAMACHO-MIÑANO, M.J.; Vallés, T.; Ferro, S.; Blasco, M.; Hueli, M.J.; Pérez, S.; Rodríguez, M. (2013). El centro escolar promotor de la actividad física y el deporte: orientaciones para la elaboración del proyecto deportivo de centro. Consejo Superior de Deportes: Madrid. Disponible en: http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-escolar/guia-cepadf.pdf.
  • CAMACHO-MIÑANO, M.J (2014). La promoción de la actividad  física de las chicas adolescentes en el marco escolar: integrando la perspectiva de género. En E. Generelo y J.A. Julián (Coords). Promoción de la Actividad Física y el deporte en la infancia y la adolescencia. Consejo Superior de Deportes (pp.131-146). Disponible en:  https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=20221
  • Fernández, E.(Dir.), CAMACHO, M.J., Vázquez, B., Blández, J., Mendizábal, S., Rodríguez, M.I., Sánchez, F., Sánchez, M., Sierra, M.A. (2010). Guía PAFiC para la Promoción de la Actividad Física en Chicas. Consejo Superior de Deportes - Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer.ISBN: 978-84-693-0033-6.
  • Fernández, E., Vázquez, E., CAMACHO MIÑANO, M.J., Sánchez, F., Martínez de Quel, O., Rodríguez, M.I., Rubia, A., Aznar, S. (2006). La inclusión de la actividad física y el deporte en el estilo de vida de las mujeres adolescentes: estudio de los factores clave y pautas de intervención. En B. Vázquez y E. Alfaro (Coords). Las mujeres jóvenes y las actividades físico-deportivas (pp. 19-60). Ed. Consejo Superior de Deportes. Centro de Alto Rendimiento y de Investigación en Ciencias del Deporte: Madrid. ISBN: 978-84-7949-149-9
  • CAMACHO MIÑANO, M.J., Fernández, E. (2008) Body Image and Type of Sport in Spanish Adolescent Girls. En VVAA. Active lifestyles: the impact of education and sport. Universidad Técnica de Lisboa (pp. 285 – 292). ISBN: 978-972-735-143-5

Memberships