Páginas personales

Grupo de investigación internacional TOH (Teaching objects History)

Grupo TOH (Historia de los objetos de enseñanza)

El grupo de investigación internacional TOH (Teaching objects History) se formó durante el ISCHE 43 celebrado en Milán en 2022. En este evento, el equipo de la Universidad de Turín liderado por las profesoras Cristina Morandini y Francesca Pizzigoni, coordinó el panel titulado Looking for the First Educational Technologies Commercial Catalogues as Sources for the Study of the Birth of School Materialities. A partir de esta conferencia, los participantes en el panel comenzaron a colaborar, lo que llevó a la publicación de las primeras investigaciones sobre el tema (Morandini y Pizzigoni, 2023).

Un año después, la Universidad de Turín en colaboración con profesores de la universidad de Macerata organizó el Workshop titulado Oggetti che viaggiano: la circolazione commerciale degli oggetti didattici tra Otto e Novecento, donde se investigó acerca de los canales de difusión comercial de los objetos didácticos. En él participaron 25 investigadores de cuatro países: Italia, Francia, Brasil y España. El encuentro proporcionó una plataforma para discutir los primeros resultados y establecer objetivos. Como resultado de este encuentro, está en proceso de publicación una obra que recoge las presentaciones del evento y los avances en las investigaciones planteadas. Durante estas jornadas, el grupo de trabajo se constituyó en grupo de investigación internacional, TOH (Teaching Objects History) formando parte del mismo los siguientes académicos Cristina Morandini, Francesca Davida Pizzigoni e Ilaria Mattioni (Università di Torino); Juri Meda (Università di Macerata); Marguerite Figeac-Monthus (Université de Bordeaux); Gizele de Souza (Universidade Federal do Paraná); José Pedro Marín Murcia (Universidad Complutense de Madrid) y Mª José Martínez Ruiz-Funes (Universidad de Murcia).
 

En octubre de 2024 el grupo se reunirá en la Universidad de Murcia, con la intención de dar forma a las bases metodológicas de la investigación. Después de estudiar los orígenes y la circulación comercial de los objetos didácticos, el II workshop tratará de indagar acerca de las biografías de los objetos educativos. A lo largo de los dos días de reunión pondremos en común los avances en la investigación realizados por cada grupo.
Una vez expuestas las distintas investigaciones dedicaremos una jornada a perfilar y poner en común los aportes metodológicos que se han ido desarrollando a lo largo del año. Metodologías para el estudio de los objetos didácticos que ya se pusieron de manifiesto en el cierre del workshop de Turín y sobre las que hemos seguido trabajando.
El II Workshop Internacional Biografías de Objetos Educativos: prácticas y metodología en el estudio de los objetos didácticos, continuación del anterior celebrado en Turín, pretende investigar acerca de las “biografías de objetos escolares” poniendo en el centro los objetos educativos y reconstruyendo sus historias. Kopytoff en 1986 planteaba que, al igual que los seres humanos, los objetos también podían tener su propia biografía.

TOH (Teaching Objects History)

The TOH (Teaching Objects History) international research group was formed during the ISCHE 43 held in Milan in 2022. At this event, the team from the University of Turin, led by Professors Cristina Morandini and Francesca Pizzigoni, coordinated the panel entitled Looking for the First Educational Technologies Commercial Catalogues as Sources for the Study of the Birth of School Materialities. From this conference, the panel participants began to collaborate, leading to the publication of the first research on the topic (Morandini and Pizzigoni, 2023).

A year later, the University of Turin in collaboration with professors from the University of Macerata organized the Workshop entitled Oggetti che viaggiano: la circolazione commerciale degli oggetti didattici tra Otto e Novecento, where research was conducted on the channels of commercial dissemination of didactic objects. It was attended by 25 researchers from four countries: Italy, France, Brazil, and Spain. The meeting provided a platform to discuss the first results and set goals. As a result of this meeting, a book is in the process of being published, which compiles the presentations of the event and the progress of the research. During the conference, the working group was constituted as an international research group, TOH (Teaching Objects History) with the following academics as members: Cristina Morandini, Francesca Davida Pizzigoni and Ilaria Mattioni (Università di Torino); Juri Meda (Università di Macerata); Marguerite Figeac-Monthus (Université de Bordeaux); Gizele de Souza (Universidade Federal do Paraná); José Pedro Marín Murcia (Universidad Complutense de Madrid) and Mª José Martínez Ruiz-Funes (Universidad de Murcia).

In October 2024, the group will meet at the University of Murcia, to shape the methodological basis of the research. After studying the origins and commercial circulation of educational objects, the second workshop will try to investigate the biographies of educational objects. During the two-day meeting, we will share the research progress made by each group. Once the different research projects have been presented, we will devote a day to outlining and sharing the methodological contributions that have been developed over the years. Methodologies for the study of didactic objects that were already highlighted at the end of the Turin workshop and on which we have continued to work.

The II International Workshop Biographies of Educational Objects: practices and Methodology in the Study of Educational Objects, a continuation of the previous one held in Turin, aims to investigate the biographies of school objects by placing educational objects at the center and reconstructing their histories. Kopytoff in 1986 argued that, like human beings, objects could also have their biography.

The contributions will try to reconstruct the biography of each educational object, determined by the characteristics of the society in which they were created. Contributions will be grouped, once received, according to the objects biographed. The biographical journey will reveal various aspects of the object, such as biographical possibilities, its origin, who proposed and adopted it for educational use, its evolution over time, changes in use, and any other perspective that informs its history.

Bibliografía de nuestro grupo de investigación

  • Francesca Davida Pizzigoni, "A new source for historical-educative research: commercial catalogue of educational aids. First methodological reflections", Paedagogica historica, 60, no. 1 (2024), 87–102.
  • Maria José Martínez Ruiz Funes and José Pedro Marín Murcia, “Génesis y desarrollo de los catálogos de material escolar en España en el periodo entre siglos XIX-XX” (paper presented at the ISCHE annual conference, Milan, Italy, 31 August – 3 September 2022).
  • Francesca Davida Pizzigoni, Tracce di patrimonio. Fonti per lo studio della materialità scolastica nell’Italia del secondo Ottocento (Lecce: Pensa MultiMedia, 2022).
  •  Juri Meda, “Mezzi di educazione di massa. Nuove fonti e nuove prospettive di ricerca per una ‘storia materiale della scuola’ tra XIX e XX secolo,” History of Education & Children’s Literature VI, no. 1 (2011): 253–79.
  • Pedro Luis Moreno Martínez and José Pedro Marín Murcia, “Teaching Material Catalogues as a Source for Studying Educational Practice in Natural Science in Spain (1882–1936),” History of Education and Children’s Literature 15, no. 2 (2020): 49–60.
  • José Pedro Marín Murcia and María José Martínez, “Categorización de los materiales didácticos para la enseñanza de los seres vivos en los antiguos gabinetes y laboratorios,” Cabás 21 (2019): 1–22.
  • María José Martínez Ruiz-Funes and José Pedro Marín Murcia, “España entre Europa e Iberoamérica en la comercialización de material escolar en el primer tercio del Siglo XX,” Sarmiento 24 (2020): 43–74.
  • Gizele de Souza, “Sortimento de Livros e Materiais Didáticos em Catálogos: fontes para a História da Educação e para a Cultura Material Escolar” (paper presented at the ISCHE annual conference, Milan, Italy, 31 August – 3 September 2022).
  • Marguerite Figeac-Monthus, “Ce que nous dit un catalogue de la fin du XIXe siècle les pratiques éducatives et de l’espace sociétal: l’exemple de la maison Deyrolle à Paris” (paper presented at the ISCHE annual conference, Milan, Italy, 31 August – 3 September 2022).
  • Maria José Martínez Ruiz Funes, “Los catálogos de material de enseñanza como fuente para el estudio de la cultura material: la recepción y difusión del método froebel en España,” in Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX, ed. Moreno and Sebastián Vicente, 265–77.
  • Francesca Davida Pizzigoni, “I primi cataloghi di oggetti didattici della ditta Paravia: alle radici di un futuro da leader di mercato,” in Looking for the First “Educational Technologies”: Commercial Catalogues as Sources for the Study of the Birth of School Materialities, ed. Maria Cristina Morandini and Francesca Davida Pizzigoni (Macerata: EUM, 2023), 75–91.
  • Pedro Luis Moreno Martínez and José Pedro Marín Murcia, “La casa comercial Cultura y la oferta de material pedagógico moderno en España (1924–1934),” in Pedagogía museística. Prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo, ed. Ana María Badanelli Rubio, María Poveda Sanz and Carmen Rodriguez Guerrere (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2014), 509–21.