Páginas personales

DOCENCIA / TEACHING

COURSES TAUGHT IN 2024-25:

 

  • SHAKESPEARE: A CRITICAL READING
  • AMERICAN POETRY SINCE 1950

 

COURSES TAUGHT SINCE 1999:

 
UNDERGRADUATE COURSES:

 

English Studies Degree:

 

  • SHAKESPEARE: A MONOGRAPHIC COURSE
  • SHAKESPEARE: A CRITICAL READING
  • CONTEMPORARY AMERICAN POETRY
  • AMERICAN POETRY SINCE 1950
  • ENGLISH RENAISSANCE DRAMA
  • TWENTIETH-CENTURY ENGLISH LITERATURE
  • US LITERATURE SINCE 1950
  • ENGLISH POETRY 1500-1750
  • ENGLISH POETRY: FROM THE ENLIGHTENMENT TO THE AVANT-GARDE

Translation and Interpreting Degree:

 

  • HISTORY OF TRANSLATION
  • ENGLISH LITERATURE: A SURVEY
  • APPLIED ENGLISH: C2
  • ENGLISH C1-C2, FOUNDATIONS OF ORAL ENGLISH, THEORY AND PRACTICE
  • ENGLISH C1-C2. FOUNDATIONS OF WRITTEN ENGLISH, THEORY AND PRACTICE
  • TRANSLATION OF LITERARY TEXTS: ENGLISH-SPANISH
  • TRANSLATION THEORIES: PRACTICAL APPLICATIONS
  • TRANSLATION ENGLISH-SPANISH FOR PUBLISHING AND THE MEDIA
  • AUDIOVISUAL TRANSLATION
  • SPANISH LANGUAGE: ORAL COMMUNICATION
  • SPANISH LANGUAGE: WRITTEN COMMUNICATION
  • TRANSLATION OF TECHNICAL AND SCIENTIFIC TEXTS
  • BUSINESS ENGLISH A1-A2
  • BUSINESS ENGLISH B1-B2

Other:

 

  • COMPARATIVE SYNTAX ENGLISH-SPANISH: VERBAL STRUCTURES (Universidades Norteamericanas Reunidas, UCM)

 

GRADUATE COURSES:

 

  • SHAKESPEARE AND THE CREATION OF MODERN DRAMA (Master's in Literary Studies)
  • TRANSLATION OF NARRATIVE TEXTS, ENGLISH-SPANISH (Master's in Literary Translation)
  • MAJOR AUTHORS AND KEY TEXTS OF AMERICAN LITERATURE (Master's in American Studies)

 

DOCTORAL DISSERTATIONS SUPERVISED / DIRECCIÓN DE TESIS:

 

  • ELISA ORTIZ: "POLITICAL ACTIVISM IN NORTH AMERICAN PERFORMATIVE POETRY: FROM WALT WHITMAN TO ALLEN GINSBERG. // ACTIVISMO POLÍTICO A TRAVÉS DE LA POESÍA PERFORMATIVA EN ESTADOS UNIDOS: DE WALT WHITMAN A ALLEN GINSBERG",  22 October 2021, SOBRESALIENTE "CUM LAUDE",
  • ALBERTO SESMERO: "REPRESENTACIONES LITERARIAS DEL SIDA: UNA PERSPECTIVA QUEER DEL AIDS WRITING ESTADOUNIDENSE. // LITERARY REPRESENTATIONS OF AIDS: A QUEER PERSPECTIVE ON AMERICAN AIDS WRITING", in process.
  • DIEGO CARRETERO: "LITERATURA ESQUIZOFRÉNICA EN PAÍSES DE HABLA INGLESA: DEFINICIONES Y REDEFINICIONES DE LA SANIDAD MENTAL EN LA EDAD CONTEMPORÁNEA. // SCHIZOPHRENIC LITERATURE IN ENGLISH SPEAKING COUNTRIES: DEFINITIONS AND REDEFINITIONS OF MENTAL SANITY IN THE MODERN AND CONTEMPORARY ERAS", in process.
  • ISABEL NIETO: "EL FEMINISMO EN LOS PRINCIPALES MOVIMIENTOS DE LA POESÍA NORTEAMERICANA DE LOS SIGLOS XX Y XIX: ENCUENTROS Y DESENCUENTROS A TRAVÉS DEL ANÁLISIS TEXTUAL", in process.

 

TEACHING INNOVATION PROJECTS:

 
  1. DIRECTOR de Innova-Docencia, proyecto nº 448, GENEALOGÍAS DE LA IDENTIDAD BRITÁNICA: EXCEPCIONALIDAD, NACIONALISMO, INSULARIDAD. LA CRÍTICA CULTURAL A TRAVÉS DEL PODCAST. 2024-25.
  2. DIRECTOR de Innova-Docencia, proyecto nº 417, EL PODCAST COMO HERRAMIENTA DOCENTE PARA LA CRÍTICA Y EL ANÁLISIS LITERARIO: BREXIT, NACIONALISMO(S) Y POST-IMPERIO EN NARRATIVAS BRITÁNICAS MODERNAS Y CONTEMPORÁNEAS. 2023-24.
  3. MIEMBRO de Innova-Docencia, proyecto nº 148, EUROPA Y ÁFRICA FRENTE A FRENTE: NUEVAS PERSPECTIVAS. UCM. Dir: Barbara Fraticelli. 2022-23.
  4. MIEMBRO de Innova-Docencia, proyecto nº 299, EUROPA Y ÁFRICA FRENTE A FRENTE: DIÁLOGOS INTERCULTURALES. UCM. Dir: Barbara Fraticelli. 2021-22.
  5. MIEMBRO de Innova-Docencia, proyecto nº 158, EUROPA Y ÁFRICA FRENTE A FRENTE: DEBATES Y PERSPECTIVAS. UCM. Dir: Barbara Fraticelli. 2020-21.
  6. MIEMBRO de Innova-Docencia, proyecto nº 169, EUROPA Y ÁFRICA FRENTE A FRENTE: UNA INTERCULTURALIDAD NECESARIA, UCM. Dir: Barbara Fraticelli., 2019-20.
  7. DIRECTOR de Innova-Docencia, proyecto nº 283, BASES LITERARIAS DEL IMAGINARIO EUROPEO III: REPRESENTACIONES DEL PODER EN LA EUROPA MODERNA, UCM, 2018-19.
  8. DIRECTOR de Innova-Docencia, proyecto nº 280, BASES LITERARIAS DEL IMAGINARIO EUROPEO II: TRASVASES CULTURALES, UCM, 2017-18.
  9. MIEMBRO de Innova-Docencia, proyecto nº 142, BASES LITERARIAS DEL IMAGINARIO EUROPEO. UN EXPERIMENTO INTERCULTURAL, UCM. Dir: Barbara Fraticelli., 2016-17.
  10. MIEMBRO  de “Viaje a la Memoria de Europa: conocer, trabajar y vivir interdisciplinarmente la memoria compartida de Europa desde la Ilustración a nuestros días”. Proyecto Innov. Docente UCM. Dir: Fco. Javier Fernández Vallina. 2013.
  11. DIRECTOR de proyecto de Innovación Docente: RECURSOS CULTURALES Y LITERARIOS ONLINE PARA TRADUCTORES E INTÉRPRETES: REDES SOCIALES, 2012-2013. CES Felipe II (UCM).
  12. DIRECTOR de proyecto de Innovación Docente: FORMACIÓN CULTURAL DEL TRADUCTOR EN UN MUNDO GLOBALIZADO. 2011-2012. CES Felipe II (UCM).
  13. DIRECTOR de proyecto de Innovación Docente: PROYECTO DE INNOVACIÓN DOCENTE PARA LA FORMACIÓN GLOBAL DEL FUTURO TRADUCTOR. 2010-11. CES Felipe II (UCM).

 

B.A. THESES SUPERVISOR / DIRECCIÓN DE TFG (Trabajos de Fin de Grado):

 
  • Advisor of 35 B.A Theses (TFGs) in: English Studies Degree, and Translation and Interpreting Degree.
Topics: Sylvia Plath, Robert Creeley, Emily Dickinson, Ekphrastic Poetry, Shakespeare, Bob Dylan, Gertrude Stein, Translation of humor, Cultural translation, amongst others.

 

M.A. THESES SUPERVISOR  /  DIRECCIÓN DE TFM (Trabajos de Fin de Máster):

 

M.A. IN LITERARY TRANSLATION:
  • Juan Navarro. “La identidad social en la novela contemporánea: La traducción de la variación lingüístican en Trainspotting de Irvine Welsh”. 2013-14
  • Isabel Nieto, “Feminismo y crítica social en la poesía de Adrienne Rich: Traducción comentada de una antología poética (2004-12)”. 2013-14
  • Laia López. “La traducción de la fantasía: los mundos de Cat Rambo”. 2014-15
  • Víctor Martín. “The Unamericans de Molly Antopol: traducción y comentario crítico”. 2014-15
  • David T. Clark. “The North London Book of the Dead y Understanding Ur-Bororo de Will Self: La traducción y el estudio de un sesquipedal”. 2015-16.

 

M.A. IN AMERICAN STUDIES:

  • Paula Gómez. “Existential Revolt in The Catcher in the Rye and A Complicated Kindness Through the Lens of Albert Camus’s The Rebel”. 2019-20
  • Sarai Real. “American Dream in Joyce Carol Oates”. 2019-20
  • Anabel Arasanz. The Violence of Female Self-invention: A Study of Joyce Carol Oates's Fiction”. 2020-21
  • Susana Prieto . “Did Shakespeare Shape America? An Analysis of How the Playwright Built a Land”. 2020-21

 

TEACHING EXCELLENCE:

 

The following courses taught were evaluated by the Teaching Assessment Program of Universidad Complutense de Madrid, PROGRAMA DOCENTIA

  • Shakespeare: A Critical Reading (Positive Assessment; Most Distinguished Assessment Within 15% of Best Teaching Performance)
  • Contemporary U. S. Poetry (Positive Assessment; Most Distinguished Assessment Within 15% of Best Teaching Performance)
  • Contemporary U.S. Poetry (Excellent Assessment Within 5% of Best Teaching Performance)
  • Shakespeare and the Creation of Modern Drama (Most Distinguished Assessment Within 15% of Best Teaching Performance)
  • U.S. Literature Since 1950 (Positive Assessment)
  • English Drama I [Renaissance] (Positive Assessment)

 

Excellence in Teaching Awards from Universidad Complutense de Madrid, PROGRAMA DOCENTIA:

 
  • Excellence in Teaching Awards for: 2015-16 and 2016-17 and for the period 2017-18, 2019-20, 2020-21

 

 

OTHER COURSES TAUGHT (FOR SECONDARY EDUCATION TEACHERS):

 

"MAJOR AUTHORS OF UNIVERSAL LITERATURE (BRITISH AUTHORS)". CRIF LAS ACACIAS, Centro Regional de Innovación y Formación de la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. 2012.

"SHAKESPEARE". CTIF-SUR, Centro Territorial de Innovación y Formación de la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid, Madrid Sur. 2009.

"FROM FRANKENSTEIN TO DESPERATE HOUSEWIVES: READING THE  GOTHIC IN BRITISH AND AMERICAN CULTURE". CRIF LAS ACACIAS, Centro Regional de Innovación y Formación de la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. 2013.

"AFTER THE POSTCOLONIAL: READING ETHNICITY IN THE GLOBAL AGE". CRIF LAS ACACIAS, Centro Regional de Innovación y Formación de la Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. 2014.