Mario Serrano-Losada
Contacto
Profesor Ayudante Doctor
Departamento de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura (UCM)
Despacho: 330.2
Mario Serrano Losada es Profesor Permanente Laboral en el Departamento de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura de la UCM. Licenciado en Filología Hispánica y en Filología Inglesa por la Universidad de Salamanca, tiene un máster en Léxico y comunicación lingüística por la Universitat de Barcelona y es doctor por la Universidade de Santiago de Compostela (2018). Durante su etapa en la USC, impartió varias asignaturas de lingüística inglesa (2014-2017) y fue investigador visitante en la Universidad de Lovaina (KU Leuven) y la Universidad de Ámsterdam. Posteriormente, ejerció como docente en la Universidad de Cantabria (2018). Antes de su incorporación a la UCM, disfrutó de un contrato postdoctoral en la USC que le permitió trabajar como investigador visitante en la Universidad de Edimburgo (2018-2019).
Su investigación se centra principalmente en la variación y el cambio lingüístico, desde la óptica de la lingüística cognitiva y la lingüística basada en el uso. Entre otras cuestiones, ha prestado una especial atención al estudio del surgimiento y la evolución de construcciones evidenciales y admirativas tanto en inglés como en español. Es también miembro de la unidad de investigación Variación, cambio lingüístico y gramaticalización (VLCG), dirigida por la profesora Teresa Fanego en la USC. Ha publicado sus trabajos en revistas como English Language and Linguistics (CUP), Review of Cognitive Linguistics (Benjamins) o Journal of Historical Linguistics (Benjamins), y es editor adjunto de las secciones de Lingüística histórica y de Pragmática de la revista Open Linguistics (De Gruyter).
Mario Serrano-Losada is Associate Professor at the Department of English Studies: Language and Literature at the Complutense University of Madrid (UCM). A graduate in English Philology and Spanish Philology (University of Salamanca), he holds an MA in Linguistics from the University of Barcelona and a PhD from the University of Santiago de Compostela (USC, 2018). As a postgraduate student, he taught several English linguistics courses at Santiago de Compostela (2014-2017) and was a visiting fellow at KU Leuven and the University of Amsterdam. He also taught at the University of Cantabria (2018). Before joining UCM, he held a postdoc position at USC, which enabled him to carry out research as a visiting scholar at the University of Edinburgh (2018-2019).
As a researcher, he is primarily interested in language variation and change, which he approaches from the standpoint of cognitive and usage-based linguistics. Amongst other things, he has been particularly vested in the study of the emergence and development of evidential and mirative constructions, both in English and Spanish. He is also a member of the USC research unit Variation, Linguistic Change and Grammaticalization (VLCG), led by Prof. Teresa Fanego. His work has been published in journals like English Language and Linguistics (CUP), the Review of Cognitive Linguistics (Benjamins) or the Journal of Historical Linguistics (Benjamins), and he is Section Editor for Historical Linguistics and Pragmatics for the peer-reviewed journal Open Linguistics (De Gruyter).
Publicaciones
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(2024). Mind, language and society: Theoretical and descriptive approaches in cognitive linguistics. Cognitive Linguistic Studies 11(1): 1-7. [First author, with Daniela Pettersson-Traba].
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(2024). Ed., with Daniela Pettersson-Traba. Cognitive approaches to mind, language and society: Theory and description. Special issue of Cognitive Linguistic Studies 11(1).
- (2023). Un paradigma en potencia: los verbos de ascenso evidenciales y admirativos en la historia del inglés. Revista Española De Lingüística 53(1), 147-178.
- (2023). Spoiler alert, this is no spoiler: Mirativity, assumption and irony at play. In Stance, inter/subjectivity and identity in discourse, ed. by Juana I. Marín Arrese & Juan Rafael Zamorano Mansilla. Bern: Peter Lang, pp. 479-501.
- (2023). On the development of mirative readings: a contrastive study on English and Spanish. In Moving beyond the Pandemic: English and American Studies in Spain, ed. by Francisco Gallardo-del-Puerto, Mª del Carmen Camus-Camus & Jesús Ángel González-López. Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria, pp. 109-117. ISBN: 978-84-19024-15-2.
- (2020). Analogization at work: Evidential and mirative as-parentheticals with raising verbs in Late Modern English. In Advances in English and American Studies: Current developments, future trends", ed. by Pilar Guerrero-Medina, Macarena Palma Gutiérrez & María Valero Redondo. Córdoba: UCOPress / Editorial Universidad de Córdoba, pp. 163-173.
- (2020). Analogy-driven change: The emergence and development of mirative end up constructions in American English. English Language and Linguistics 24(1): 97-121. [Article available in open access.]
- (2017). Raising turn out in Late Modern English: The rise of a mirative predicate. Review of Cognitive Linguistics 15(2): 411-437.
- (2017). On English 'turn out' and Spanish 'resultar' mirative constructions. A case of ongoing grammaticalization?. Journal of Historical Linguistics 7(1/2): 160-189.
- (2017). The rise and development of parenthetical needless to say: An assumed evidential strategy. Journal of Historical Linguistics 7(1/2): 134-159. [Second author, with Zeltia Blanco-Suárez.]
- (2015). Multimodal metaphorical and metonymic renderings of pain in advertising: A case study. RAEL. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada 14(1): 35-51.
- (2015). Element-final like in Irish English: Notes on its pervasiveness, incidence and distribution. In Englishes Today: Multiple varieties, multiple perspectives, ed. by Cristina Suárez-Gómez & Elena Seoane. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 9-31.
- (2015). De pullas y puyas. In Actas del IX Congreso Internacional de Historia de la Lengua Española (Cádiz, 10-14 septiembre 2012), Vol. 2. General editor: José María García Martín. Madrid & Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, pp. 1655-1670.
- (2015). Pragmática. (Colección Unidadesdidácticas; Servizo de Normalización Lingüística). Santiago de Compostela: Servicio de Publicacións e Intercambio Científico. [First author, with Teresa Fanego.]
- (2014). Review of Bettina Migge & Máire Ní Chiosáin, eds. New perspectives on Irish English (Amsterdam: John Benjamins, 2012). Language in Society 43(4): 480-481.
- (2013). Review of Manuel Díaz-Campos, ed. The handbook of Hispanic sociolinguistics (Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011). Language in Society 42(2): 232-233.