Grupos de investigación

Maria Gkoutziomitrou

Contacto

mgkoutzi@ucm.es 

Contratada predoctoral FPI

Departamento de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura (UCM)

Despacho: 304.2


Maria Gkoutziomitrou es contratada predoctoral en el Departamento de Estudios Ingleses de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Se graduó en 2018 en Filología Inglesa por la Universidad Aristóteles de Tesalónica (A.U.Th.), Grecia. Durante su grado, fue beneficiaria de la beca Erasmus+, a través de la cual cursó un semestre (2015–2016) en la Universidad Radboud de Nimega, Países Bajos. En 2022, obtuvo el Máster Universitario en Lingüística Inglesa: Nuevas Aplicaciones y Comunicación Internacional por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente disfruta de un contrato predoctoral FPΙ en la UCM (2023–2027), otorgado por el Ministerio de Ciencia e Innovación, y vinculado al proyecto de investigación Técnicas Experimentales en Sociolingüística: Efectos Metodológicos en el Estudio de las Actitudes Lingüísticas (SOCRATTEX). Su tesis doctoral, bajo la dirección de la IP del proyecto, la Dra. Gitte Kristiansen, se centra en los métodos experimentales en el ámbito de la sociolingüística cognitiva. Sus intereses académicos incluyen la sociolingüística, la lingüística cognitiva y el análisis crítico del discurso.

Maria Gkoutziomitrou is a predoctoral research fellow in the Department of English Studies at the Complutense University of Madrid (UCM). She holds a BA in English Language and Literature from the Aristotle University of Thessaloniki, Greece (2018). During her undergraduate studies, she was awarded an Erasmus+ Studies scholarship, through which she spent a semester (Spring 2015–2016) at Radboud University of Nijmegen, the Netherlands. In 2022, she completed the MA in English Linguistics: New Applications and International Communication at the Complutense University of Madrid (with Distinction in her final thesis). She currently (2023–2027) holds a predoctoral research scholarship (contrato predoctoral FPI), granted by the Spanish Ministry of Science and Innovation, and associated with the research project Experimental Techniques in Sociolinguistic Research: Methodological Effects in the Study of Language Attitudes (SOCRATTEX). Her PhD thesis, supervised by the project’s principal investigator, Dr. Gitte Kristiansen, focuses on experimental methods in the area of cognitive sociolinguistics. Her research interests include sociolinguistics, cognitive linguistics, and critical discourse analysis.


Publications

 

Research Projects

  • (2022–2025) Experimental Techniques in Sociolinguistic Research: Methodological Effects in the Study of Language Attitudes [Técnicas Experimentales en Sociolingüística: Efectos Metodológicos en el Estudio de las Actitudes Lingüísticas] (SOCRATTEX). Proyecto I+D+i del Programa Estatal de Generación de Conocimiento 2021. Ministerio de Ciencia e Innovación. PID2021-127101NB-I00. Financiación: 65.703,00 euros. IP: Dra. Gitte Kristiansen.

 

Congresses and seminars

Oral Communications
Organisation and coordination
  • (March 21–April 11, 2024). Member of the Organising committee. XI Advanced Research Seminar, PhD Programme in English Linguistics, Universidad Complutense de Madrid (UCM).
  • (January 23–24, 2024). Student Assistant. 5th International UCM Predoctoral Conference in English Linguistics: Language beyond boundaries (UPCEL 2024), Facultad de Filología, Universidad Complutense de Madrid (UCM).

 

Competitive Scholarships

  • Predoctoral grant awarded by the Spanish Ministry of Science and Innovation (2023–2027). Beca predoctoral: Ayudas para contratos predoctorales para la formación de doctores/as, Ministerio de Ciencia, Innovación e Innovación. 
    • Referencia de la ayuda: PRE2022-105544. Referencia del proyecto: PID2021-127101NB-I00. IP: Dra. Gitte Kristiansen
  • Erasmus+ Student Mobility for Studies (2016), at Radboud Universiteit Nijmegen, the Netherlands. 

 

Proyectos de Innovación

  • Proyecto de Innovación Docente (INNOVA-464): Qué (no) sabemos sobre la diversidad lingüística? Herramientas para fomentar la inclusión y la diversidad (2024–2025).