Ignacio Calle-Rubio
Ignacio Calle-Rubio has worked as a part-time lecturer in the Department of English Studies (Linguistics and Literature) at Complutense University of Madrid (UCM) since 2019. His doctoral thesis focused on the history of the English Language, more specifically in the evolution of the different relativisation strategies in Late Modern English and, in particular, in the language that was transported to other British colonies. His main research interest is in the evolution of the language from a historical sociolinguistic perspective based on the exploration of diverse corpora. He is currently working on the evolution of the different relativisation strategies depending on some social factors (e.g. nationality, status, timespan) and the type of text (e.g. private letters, diaries, newspapers, narratives, etc.)
Ignacio Calle-Rubio lleva trabajando como profesor asociado en el Departamento de Estudios Ingleses (Lingüística y Literatura) en la Universidad Complutense (UCM) desde el año 2019. Su tesis doctoral se centra en la historia de la lengua inglesa y, concretamente, en la evolución de la distribución de las diferentes estrategias de relativización en el inglés moderno tardío en lugares donde esta lengua fue transportada, como es el caso de Australia. Sus intereses investigadores se encuadran en la variación de la lengua desde la perspectiva de la sociolingüística histórica. Actualmente está trabajando en la distribución de las estrategias de relativización condicionadas por factores sociales como la nacionalidad, el estatus o el periodo y el tipo de texto, ya sea correspondencia privada, diarios personales, periódicos, octavillas, textos narrativos etc.
Contacto / Contact:
icalle@ucm.es
Líneas de investigación / Research interest
- Lingüística histórica y diacrónica / Diachronic and historical Linguistics
- Sociolingüística histórica / Historical Sociolinguistics
- Variedades del inglés / English varieties
- Lingüística de corpus / Corpus Linguistics
- Cambio lingüístico / Linguistic variation and change
Formación académica / Education
- 2015 - 2022 Doctor en Lingüística Inglesa/PhD in English Linguistics. ‘A corpus-based study of relative clauses in 18th and 19th century Australian English’ (estudio de corpus de oraciones relativo en el inglés australiano de los siglos XVIII y XIX), enero de 2022, sobresaliente cum laude. Directora/Supervisor: Dra. Nuria Calvo Cortés. Universidad Complutense de Madrid. Publicada en Docta Complutense: https://docta.ucm.es/entities/publication/cc8bed24-f71a-49f0-9367-a51ed3e4c7eb
- 2007- 2008 Máster en Traducción e Interpretación/MA in Translation and Interpreting. Trabajo Fin de Máster titulado/Master’s dissertation: ‘El uso del estilo directo e indirecto en interpretación judicial: estudio descriptivo’ / ‘The use of direct and indirect speech in Public Service Interpreting: a descriptive approach’. Septiembre 2008, sobresaliente. Directora/Supervisor: Dra. Maria Isabel Abril Martí. Facultad de Traducción e Interpretación. Universidad de Granada. 2007-2008
- 2003 – 2007 Licenciatura en Filología Inglesa/BA in English Philology. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Granada. 2003-2007
Proyectos y colaboraciones / Projects and collaboration
- Proyecto de innovación docente en colaboración con la Universidad de Salamanca (USAL). Diagnóstico de la formación lingüística en inglés y español de estudiantes del grado en gestión del turismo: aplicación a la mejora del plan de estudios. Proyecto ID2023/056
Publicaciones/Publications:
- Calle-Rubio, I. (forthcoming, 2024). English transported to Australia: factors affecting the choice of relativisation strategies in diaries written from 1788-1900. En Atlantis Journal, vol. 46, 2.
- Calle-Rubio, I. (2023). Review of Castro-Chao, N. ‘Argument structure in flux: the development of impersonal constructions in Middle and Early Modern English, with special reference to verbs of desire’. Nexus, 2023 (1), pp. 61-64. ISSN: 1697-4646. https://aedean.org/wp-content/uploads/nexus-2023-01-27062023.pdf
- Calle-Rubio, I. (2018). The use of ‘whom’ in 18th and 19th century Australian English. In Novas perspectivas na lingüística aplicada. Editorial Axac, pp. 117-124.
Comunicaciones recientes en Congresos / Conference presentations
- Abril 2022 – Multiplier event ‘Interactive (a)synchronous on-line learning in higher education –tools for educators and learners’. Universidad de Alcalá de Henares. “The communicative functions of Tourism English”
- Junio 2021 – ICEHL 21 – International conference on English historical linguistics. Universidad de Leiden, Holanda. “Zero relativiser in Early Australian English”
- Enero 2020 – 3rd International UCM predoctoral conference on English Linguistics: English Linguistics and diversity awareness. Universidad Complutense de Madrid. “Relativization strategies in private letters in Early Australian English”
- Julio 2019 – I Seminario Doctoral AEDEAN (Asociación Española de Estudios Anglo-norteamericanos). Universidad de Alcalá de Henares. “The study of relative clauses in 18th and 19th century Australian English”
- Marzo 2018 – III Seminario interacciones socio-cognitivas y funcionales del discurso: discursos emergentes y periféricos y su proyección social. Universidad Autónoma de Madrid. “Relative clauses in 18th and 19th century Australian English”
- Noviembre 2017 – XXXII Congreso Internacional de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. Universidad de Sevilla. “The use of relative pronouns in 18th-19th c. Australian English: functions and preposition placement”
- Septiembre 2017 – 2nd International UCM predoctoral conference on English Linguistics. Universidad Complutense de Madrid. “The influence of the type of text in the choice of relative pronouns in 18th and 19th century Australian English”.
- Abril 2017 – Santiago-Leuven-Edinburgh PhD Seminar on Grammatical variation and change in English. Universidad Católica de Lovaina, Bélgica. “Use of the relative pronouns ‘who’ and ‘whom’ in 18th and 19th-century Australian letters”.
- Octubre 2016 – XXXI Congreso internacional de la Asociación de Jóvenes Lingüistas. Universidad de Vigo. “Use of ‘whom’ in 18th and 19th-century Australian English”.
Coordinación de asignaturas / Subject coordinator
- Coordinación de la asignatura: Inglés IV (Facultad de Comercio y Turismo). Cursos 2021-2022 / 2022-2023. Departamento de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura.
Asignaturas impartidas / Teaching
- Pragmática y Discurso en Lengua Inglesa / Pragmatics and Discourse (Facultad de Filología)
- Sintaxis del inglés / English syntax (Facultad de Filología)
- English C1 (focused on the production of written academic texts) (Facultad de Filología)
- English B2 (focused on the production of written academic texts) (Facultad de Filología)
- English for Specific Purposes (Tourism and Commerce) (Facultad de Comercio y Turismo)