Chair
Jesús Ponce Cárdenas
Jesús Ponce Cárdenas, Professor in the Hispanic Literatures Department at UCM, has been a teacher at several international academic institutions (Università di Ferrara, Université de Toulouse, Université de Lille, Université de Bordeaux, Sorbonne Université).
Head researcher of two R&D research projects by Ministry of Science and Innovation (ARELPH, 2016-2018; HELEA, 2019-2022), he also leads the UCM research group entitled “Lírica del Siglo de Oro y su proyección en la Poesía de los siglos XX y XXI”.
Among his principal publications, the following titles can be noted: Góngora y la poesía culta del siglo XVII (Madrid, Ediciones del Laberinto, 2001); Evaporar contempla un fuego helado. Género, enunciación lírica y erotismo en una canción gongorina (Málaga, University of Málaga, 2006); Cinco ensayos polifémicos (Málaga, University of Málaga, 2009); El tapiz narrativo del Polifemo: eros y elipsis, (Barcelona, Pompeu-Fabra University, 2010); Écfrasis: visión y escritura (Madrid, Fragua, 2014); La imitación áurea (Cervantes, Quevedo, Góngora) (París, Éditions Hispaniques, 2016); El embajador parnasiano: Poesía y Pintura en Antonio de Zayas (Jaén, University of Jaén, 2020).
During is career, he has coordinated several collective volumes alongside other authors: Tiempo de burlas. En torno a la literatura burlesca del Siglo de Oro (Madrid, Verbum, 2001), with Javier Huerta Calvo and Emilio Peral Vega; Estudios de Tradición Clásica y Mitología (Madrid, Ediciones Clásicas, 2001), with Isabel Colón; El duque de Lerma: Poder y Literatura (Madrid, CEEH, 2011), with Juan Matas and José María Micó; Góngora y el epigrama. Estudios sobre las décimas (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2013), with Juan Matas and José María Micó; La Edad del Genio: España e Italia en tiempos de Góngora (Pisa, Edizioni ETS, 2013) with Giulia Poggi, Sara Pezzini and Begoña Capllonch; Reescrituras gongorinas en la poesía española contemporánea (Madrid, SIAL, 2021), with Victoria Aranda.
Besides, he has managed the publication of some literary studies volumes: Las Artes del Elogio: Estudios sobre el Panegírico (Valladolid, University of Valladolid, 2017); Lope de Vega y el Humanismo cristiano (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2018); Literatura y devoción en tiempos de Lope de Vega (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2019); La escritura religiosa de Lope de Vega: entre lírica y epopeya (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2020); En torno al Lope sacro (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2021); Lope de Vega y la canonización de San Isidro (Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2022).
Responsible of publishing the works of some classical and contemporary authors, he has supervised different volumes: Anastasio Pantaleón de Ribera, Obra selecta (Málaga, University of Málaga, 2003); Francisco de Medrano, Diversas rimas (Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2005); Luis de Góngora, Fábula de Polifemo y Galatea (Madrid, Cátedra, 2010); Gutierre de Cetina, Rimas (Madrid, Cátedra, 2014); Desviada luz. Antología gongorina para el siglo XXI (Madrid, Editorial Delirio-Fragua, 2014); Francisco del Villar, Fragmentos del Compendio poético (París, Sorbonne Université, 2016); Luis Alberto de Cuenca, Elsinore. Scholia. Necrofilia (Madrid, Reino de Cordelia, 2017).
His most remarkable works as a poet are: Oficio de silencios (Madrid, UCM, 2000- ‘Blas de Otero’ Poetry Award); Memorial de la sombra (Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2009) y Los paisajes infinitesimales (Madrid, Giardini di Bomarzo, 2016).